Det sägs att alla trender startar hos ungdomen. Med det synsättet är det lätt att förstå att Meta Platform (Facebooks moderbolag) sparkar 13 procent av de anställda. Det är också en varningssignal till Metas omkring 30 000 svenska aktieägare.
30 000 svenska aktieägare bör se upp
Mest läst i kategorin
Ungdomar ratade Facebook långt före aktieägare
För barnfamiljer är det dock ingen överraskning. Utvecklingen har pågått under flera år. Ungdomar använder Facebook i allt mindre utsträckning. Något som många aktieägare borde identifierat tidigare.
I den senaste mätningen, utförd av konsultfirman Marketing Charts visar det sig att det bara är 2 procent av de amerikanska tonåringarna som ser Facebook som den viktigaste sociala plattformen.
Det har varit en fallande kurva de senaste sex åren.
TikTok störst
I Sverige ser mönstret likadant ut. Ungdomarna dras till de nya sociala plattformarna Instagram, Snapchat och TikTok.
Den sistnämnda har stått för en fenomenal tillväxt och har passerat Snapchat i popularitet. Därmed är TikTok numera störst.
Vinsten halverad för 30 000 aktieägare
Hade aktiemarknaden tidigare tagit fasta på ungdomarnas val skulle inte Meta Platforms finansiella resultat kommit som en överraskning. I den senaste rapporten föll omsättningen och vinsten halverades.
Trots en uppgång på över 20 procent den senaste veckan är facit för aktien i år ett tapp på hela 65 procent.
Relaterade artiklar:
Krypto – en tummelplats för bedrägerier. Dagens PS