Långdragna domstolsprocesser kring miljötillstånd sätter käppar i hjulet för EU:s inhemska batterisatsning till elbilar, konstaterar Bloomberg.
Svensk byråkrati lamslår EU:s batterisatsning till elbilar
Mest läst i kategorin
Talga Group har enligt nyhetsbyrån väntat i flera år på att gå vidare med sin batterisatsning i Sverige.
Det australiska företaget uppges kunna leverera tillräckligt med material för batteritillverkning till en miljon elbilar per år.
Det skulle minska EU:s beroende av syntetisk grafit från framför allt Kina och som görs av koks och olja och har över 20 gånger så hög klimatpåverkan.
Talgas grafit minskar klimatutsläppet i produktionen med knappt 3 ton CO2-ekvivalenter per producerad elbil, jämfört med den idag marknadsledande grafiten som kommer från fr.a. Kina.
Men nu har domstolsförhandlingen kring Talgas miljötillstånd skjutits upp till februari.
Projektet står stilla på grund av den långsamma rättsprocessen och har inte ens lämnat prospekteringsstadiet, konstaterar Bloomberg.
“Det skapar utmaningen för oss att fortsätta finansiera vårt företag medan vi väntar på att de svenska myndigheterna ska fatta ett beslut”, säger Martin Phillips, operativ chef på Talga.
EU har konstaterat att Sverige är rikt på de mineraltillgångar som krävs för att tillverka batterier till elbilar.
Men utsikterna för att komma i gång med projekten i Sverige uppges nu se mörkare ut än någonsin tidigare på grund av den rättsliga långbänken och ett lokalt motstånd.
“Medan Sverige har en månghundraårig historia av att utvinna metaller ur jorden och rankas som Europas största järnmalmsproducent, har nya projekt kantats av oro över miljön och intrång i den inhemska samiska befolkningen i norr vars renbetesrättigheter är avgörande för dess försörjning”, skriver Bloomberg.
Jonas Rudberg, talesperson för Naturskyddsföreningen, säger till nyhetsbyrån att gruvprojekt alltid har stor miljöpåverkan.
Det är inte bara i norra Sverige mineralprojekten orsakar rabalder.
Även i södra Sverige, nära Vättern, finns ett stort motstånd till att bryta sällsynta jordartsmetaller.
“Lokalbefolkningen fruktar att en gruva inte bara skulle förstöra de omgivande gårdarna och skogarna, utan också förorena närliggande Vättern”, framgår det i artikeln.
Till saken hör att Vättern förser 300 000 människor med dricksvatten.
Det har också hänt att viktiga vattentäkter förgiftats. Bloomberg hänvisar till dammolyckan i nickelgruvan i Talvivaara i Finland 2012.
Giftiga halter av metaller och uran läckte då ut i närliggande sjöar och floder i vad som beskrivs som en Finlands värsta miljökatastrofer.
Branschföreträdare kallar dock motståndet till batteriprojekten för “dubbelmoral”.
Roberto Garcia Martinez, vd för Eurobattery Minerals AB, säger till Bloomberg att alla vill köra elbilar men inte ha en gruva på sin bakgård.
Maria Suner, vd för Gruv-, mineral- och metallproducenternas riksförbund, säger att svensk byråkrati skrämmer bort investerare då det är stor risk att satsningarna inte får de miljötillstånd som krävs, “även om man gör allt rätt”.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.