Svenska Ikea är en av flera företagsjättar som enligt en ny studie överdriver sina klimatframsteg – forskarna är både “överraskade och besvikna”.
Studie: Ikea överdriver klimatframsteg
Mest läst i kategorin
Ikea, Google, Amazon, Apple och Nestle finns på listan över företag som enligt den nya rapporten inte gör tillräckligt för att bromsa klimatförändringarna.
Enligt studien, som refereras av BBC, överdriver bolagen rutinmässigt sin klimatansträngningar eller felrapporterar om sina framsteg på området.
De 25 företag som omfattas av rapporten står för 5 procent av de globala växthusgasutsläppen. Deras klimatavtryck är stort men företagen anses ha enorm potential att begränsa klimatförändringarna.
Dess värre överdriver företagen sitt klimatarbete, visar rapporten från New Climate Institute.
Ikea välkomnar dialog
Till BBC säger studiens huvudförfattare, Thomas Day, att han och hans forskarteam blev “uppriktigt överraskade och besvikna” över det företagen påstår att de gör för klimatet i relation till vad som görs i praktiken.
Ikea, Apple och de andra företagen som får underbetyg i rapporten slår ifrån sig kritiken, men Ikea välkomnar en “dialog och granskning” av företagets klimatåtaganden för att säkerställa att de är “i linje med vetenskapen” när det gäller 1,5-gradersmålet.
Nestle hävdar att studien lider brist på förståelse för hur företaget arbetar för att förbättra klimatet och anser att slutsatserna innehåller “betydande felaktigheter”.
Säger en sak, gör något annat
Enligt rapporten skulle företagen, utifrån sina nuvarande strategier, på sin höjd minska växthusgasutsläppen med 40 procent till år 2050.
I företagens kommunikation heter det att ambitionen är att nå netto noll utsläpp av växthusgaser 2050.
De globala företagsbjässarna sätter även upp egna mål, exempelvis pratar Google om att vara koldioxidfritt år 2030 medan Ikea lovar att vara klimatpositivt samma år.
Även om en del företag beröms för sitt klimatarbete får inget företag högsta betyg och de redovisningar som görs över utsläppen brister och är många gånger svåra att förstå sig på.
Rapportförfattaren: “Saknar ofta verklig substans”
Bara tre av 25 företag i rapporten, Maersk, Vodafone och Deutsche Telekom, har åtagit sig att få bort 90 procent av koldioxidutsläppen från sina produktions- och leveranskedjor.
Annars är det mycket snack och lite verkstad när det gäller företagens klimatlöften, och för konsumenterna är det svårt att greppa vad som är sant, visar rapporten, berättar BBC.
“Företagens ambitiösa rubriker och anspråk saknar alltför ofta verklig substans. Även företag som gör relativt bra ifrån sig överdriver sina handlingar”, säger Thomas Day.
Ladda ner hela rapporten “Corporate Climate Responsibility Monitor 2022”.
Läs även: Ikea-vd om greenwashing: Inte farligast
Läs mer: Ikea: 50 miljarder på klimatsatsningar
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.