Modejättarna rusar efter återvunnen viskos från Renewcell. Orderböckerna är fulla långt innan produktionen är igång. “Offtake agreements” blir vanligare i samband med att fler branscher försöker ställa om.
Renewcell blir modebranschens Northvolt
Mest läst i kategorin
Ännu har inte Renewcells fabrik i Ortviken startat, men H&M och det kinesiska klädmärket Tangshan Sanyou har ändå säkrat beställningar, enligt Dagens Industri.
Modebranschen törstar efter fler hållbara lösningar ju mer problemen växer med resursslöseri, koldioxidutsläpp och nedsmutsning.
Att göra som biltillverkarna gjorde med Northvolt – satsa på hållbar teknik redan innan den är färdigutvecklad – är en väg som fler företag i omställning kan tillämpa, menade Renewcells Harald Cavalli-Björkman, marknads- och ir-chef på modeveckan i Stockholm.
”Det är inte nytt med sådana ’offtake agreements’. McDonald’s har säkrat vegetariska burgare från Beyond meat från fabriker som de nu ska bygga. Modebolagen borde göra det som de gör bäst; staka ut vägen för sina varumärken och identifiera glappet i råvara och börja lägga ordrar”, säger Harald Cavalli-Björkman, marknads- och ir-chef på Renewcell.
Renewcell som ett av flera viktiga initiativ som kan hjälpa modebranschen att bli grönare. Chip som innehåller information om materialmixen är ett annat exempel på en lösning. Då blir det lättare att se vad som kan återvinnas.
Som drivkraft för omställningen är fortfarande kundens medvetna val som avgör.
”Att försöka vara medveten, hur man använder material och våga ställa krav. Om konsumenter börjar kräva att veta vad de har på sig kommer det att göra skillnad. Vi gör det redan med vad vi stoppar i oss för mat”, sa Hanna de la Motte, affärs- och innovationsområdeschef på forskningsinstitutet Rise.
Läs också:
Ortviken miljardsatsar – restprodukter blir till grön råvara
Di ger en säljrekommendation för Renewcell
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.