Kan ett nätverk av moderna höghastighetståg ersätta flyg i Europa? Det finns redan tusentals kilometer räls för de supersnabba tågen i flera europeiska länder – utmaningen är att knyta ihop dem över nationsgränserna.
Höghastighetståg i stället för flyg – Europas framtid?
Mest läst i kategorin
Om Europas Green Deal med koldioxidneutralitet ska bli verklighet till 2050 behövs tåg. En trafikomställning från flyg till höghastighetståg hjälper till i kampen mot klimatförändringen. Men går det att få ihop alla europeiska länder i en gemensam satsning? Och vem ska betala när järnvägslinjerna korsar nationsgränser?
Flera lyckade exempel
Det finns framgångsrika exempel. Paris-London via Kanaltunneln är ett. Sträckan Paris-Bryssel-Amsterdam/Köln ett annat. Nu satsar en sammanslutning av europeiska organisationer på en ny studie för att lyfta de många fördelarna med ett europeiskt höghastighetsnätverk för tåg.
Finansiering utmaning
En av stötestenarna är förstås pengar. De tiotusentals kilometer järnväg ska betalas av någon. Det måste också utredas hur ett beslut om att bygga nätverket hjälper EU att nå målet om koldioxidneutralitet, enligt CNN.
“Mycket har uppnåtts hittills – Paris-Lyon, Milano-Rom, Barcelona-Madrid och Berlin-München är nationella succéer för järnväg – men det krävs mycket mer om de ambitiösa målen ska mötas”, säger Alberto Mazzola, vd för Community of European Railways till CNN.
Risk för oenighet
Diskussionerna lovar att bli många och heta. De europeiska länderna ska komma överens om vilka rutter som ska prioriteras, vilka städer som gynnas. Det kommer definitivt att ge stridigheter mellan olika intressenter.
17 av de 20 mest trafikerade flyglinjerna i Europa är kortare än 700 kilometer, enligt CNN. Avståndet är perfekt för höghastighetståg, som då erbjuder snabbare, renare och mer hållbara resor förutsatt att infrastrukturen är på plats.
Flyg står för stora utsläpp
Reser man från Paris till Berlin med flyg innebär det sex gånger mer koldioxidutsläpp jämfört med en tågresa. Enligt statistik från EU står flygresor kortare än 1 000 kilometer för 28 miljoner ton koldioxidutsläpp varje år, uppger CNN. Handeln med koldioxidutsläpp kan bli en del i finansieringen av järnvägsbygge.
Bygger man ut kapaciteten med höghastighetsjärnväg frigörs befintliga järnvägslinjer för transport och regionalt resande. Nu gäller det bara att få ihop Europas länder i en gemensam plan för hur det ska gå till.
Läs även: EU: Miljövänligt med “grön” gas och kärnkraft
Läs även: Ny europeisk allians för hållbara flygsatsningar
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.