Google stoppar intäkter genom annonser på sajter som förnekar klimatförändring.
Google stoppar intäkter för klimatförnekare
Mest läst i kategorin
Google säger på torsdagen att man inte längre tillåter annonser vid “innehåll som motsäger väletablerad vetenskaplig konsensus angående förekomsten av och orsakerna till klimatförändring”.
Enligt företaget gäller den nya policyn från november.
Allt innehåll som hänvisar till “klimatförändringen som bluff” och förnekande av “växthuseffekten eller att det är mänsklig aktivitet som bidrar till klimatförändring” blockeras från annonsering.
Svårare att tjäna pengar
Att Google stoppar intäkter till klimatförnekare beror på tryck utifrån.
“Vi har fått till oss direkt från ett växande antal av våra annons- och publiceringspartners att de är bekymrade över att deras annonser eller deras innehåll förekommer i samband med oriktiga påståenden om klimatförändringen”, säger Google.
“Annonsörer vill helt enkelt inte att deras annonser ska finnas i närheten av sådant innehåll. Och de som skapar och publicerar innehåll vill inte ha annonser som förespråkar de här påståendena på sina sidor eller i sina videor”, fortsätter Google enligt CNN.
Ökad press på tech-företagen
På senare år har pressen ökat på de stora tech-företagen. Man vill att de bidrar mer i kampen mot klimatförändringar.
Protesterna mot att det sprids desinformation och felaktigheter på deras plattformar ökar.
Ett av de största problemen de stora företagen ställs inför är att upprätthålla nya policybeslut.
När Facebook introducerade sitt försök att motverka desinformation om klimatförändring anslog de samtidigt 1 miljon dollar (8,8 miljoner kronor) för att stötta faktakoll av falsk klimatinformation.
Att Google stoppar intäkterna för klimatförnekare innebär inte att det blir förbjudet att diskutera klimatförändring. Det är fritt fram för debatter om klimatpolitik, klimatförändringens effekter och ny forskning.
Ekovänlig Google Maps
Google har också presenterat ett antal produkter tidigare i veckan för att höja medvetenheten om klimatpåverkan.
Bland annat finns en ny inställning i Google Maps som visar användaren den mest eko-vänliga vägen att ta.
I förra veckan meddelade YouTube att vilseledande information om godkända vaccin ska tas bort. Falska påståenden om att vaccin kan orsaka cancer, infertilitet eller autism raderas.
Läs mer: Elon Musk: En koldioxidskatt behövs