Dagens PS

Debatt: Snabbtåg en dålig idé i Sverige

snabbtåg-sverige
X2000 är Sveriges snabbaste tåg i dagsläget. Arkivbild. (Foto: TT)
Joel Durén
Joel Durén
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 29 okt. 2019

En uppgradering av stambanan i Sverige har varit på tal en längre tid – men nackdelarna överstiger fördelarna, menar den här debattören.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en debattartikel i Dagens Industris pappersupplaga, daterad 25 oktober, skriver Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare, om sin syn på snabbtåg i Sverige.

Enligt honom finns det flera skäl till varför snabbtåg inte är en bra investering för Sverige. Han nämner först och främst den pågående utvecklingen inom andra transporttekniker, främst elektrifieringen av vägfordon som bil, buss och lastbil, men även den lilla klimatnytta som höghastighetsbanorna skulle medföra.

Med tanke på byggtiden för nya höghastighetsbanor är det helt möjligt att fordonsflottan på vägarna är elektrifierad redan innan tågen börjat trafikera i Sverige, vilket skulle minska nyttan drastiskt, skriver Andreas Hatzigeorgiou.

Dessutom skulle byggnationen kosta enorma summor, närmare 230 miljarder kronor, och hela projektet uppnå klimatneutralitet först omkring 25-30 år efter att det färdigställts.

Hatzigeorgiou menar att det finns bättre satsningar att göra, speciellt inom tågtrafiken. Satsningar på ökad kapacitet och förbättrad punktlighet på de nuvarande banorna borde få högre prioritet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]