Dagens PS

Airbus testar vätgasdriven motor på A380

Airbus
Airbus ska testa att flyga en A380 med vätgas inom kort. (Foto: Airbus)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 28 feb. 2022Publicerad: 28 feb. 2022

Airbus testar en vätgasdriven motor på sin A380-jet. Flygplanstillverkaren tar därmed steget närmare lanseringen av världens första kommersiella flygplan med nollutsläpp till 2035. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den franska flygplanstillverkaren kommer testa vätgasbränsleteknik på en av bolagets modifierade versioner av A380 , som togs ur bruk förra året.

Airbus kommer använda tankar med flytande väte på sin jet, skriver CNN.

Flygplanet kommer även utrustas med vätgaslagring och vätedistribution, som kommer förse motorn med väte under flygningarna.

Airbus satsar på vätgas

Testflygningarna kommer enligt Airbus att sätta igång om fyra år om allt går enligt planerna. Den senaste nyheten kommer ett år efter att bolaget presenterade tre vätgasbaserade koncept under sin vision om nollutsläpp.

“Detta är det viktigaste steget som tagits på Airbus för att inleda en ny era av vätgasdrivna flygningar”, säger Sabine Klauke, teknisk chef för Airbus, i ett uttalande.

Bolaget använder expertis inom vätgasteknik från USA och Europa och genom det internationella samarbetet skickas samtidigt “ett tydligt budskap om att vår industri är fast besluten att göra ett flyg med nollutsläpp till verklighet.”

Många hållbara projekt

Världens flygtrafik orsakar nära tre procent av de globala koldioxidutsläppen och industrin har lovat att minska utsläppen med hälften fram till 2050, jämfört med 2005 års utsläpp. En rad projekt pågår redan där flygbolagen försöker få ner sina utsläpp. Exempel på det är British Airways moderbolag IAG som har planer på att driva tio procent av sina flygningar med SAF (hållbart bränsle) till 2030.

ANNONS

Airbus satsar dock på vätgas eftersom bolaget tror att det är det bränsle som potentiellt kommer kunna minska flygets globala koldioxidutsläpp med upp till 50 procent.

“Jag är övertygad om att användningen av väte – både i syntetiska bränslen och som en primär bränslekälla för kommersiella flygplan – har potentialen att avsevärt minska flygets klimatpåverkan”, uppger Guillaume Faury, vd för Airbus.

Läs även: Saudiarabien vill bli bäst på vätgas

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]