Regeringskansliet och statsminister Stefan Löfven (S) har de senaste dagarna fått tusentals brev från pandemidrabbade krögare, restaurang- och hotellägare, kan Dagens PS avslöja.
Desperat besöksnäring pressar regeringen
Mest läst i kategorin
Brevskrivarna i den massiva kampanjen vänder sig alltså personligen även till bland andra statsminister Stefan Löfven. En av dem är en nu uppsagd kock och kökschef, Fredrik Goldman, som berättar hur han tvingats lämna sitt jobb i pandemin – ett jobb som han haft sedan slutet av 1980-talet – men att han ändå haft turen att komma in på en kompetenshöjande utbildning.
Han är lyckligt lottad, skriver han till Löfven, men långtifrån alla är det som läget är i dag, betonar han för statsministern.
Fredrik Goldman står bakom en Facebookgrupp med omkring 13 800 personer som på olika sätt arbetar i restaurangbranschen i Sverige. Det var så det nu aktuella uppropet till regering och myndigheter att agera, innan det är för sent, startade.
Många svåra livsöden i krisen
Många är de inlägg, konstaterar Fredrik Goldman, som handlar om svikna löften från ansvariga politiker i en kris som saknar motstycke i modern tid.
“Jag läser om Shadi som fortfarande väntar på stöd från Tillväxtverket sedan i juni.”
Han berättar också om en krögare som alltid drömt om att starta eget men vars verksamhet i dag står på ruinens brant. Konkursen är hotande nära i spåren av coronakrisen.
“Konkursen som antagligen är att vänta med noll bokningar och förlorad omsättning kommer att kasta hans familj in i ovisshet och kanske skuldsätta honom för livet.”
Vittnesskildringarna är många och såväl Stefan Löfven som övriga berörda ministrar, samt myndigheter, har nu fått ta del av dessa från landets drabbade näringsidkare i den svårt utsatta besöksnäringen.
Hårdare restriktioner, uppmaningar från regeringen att inte gå på restaurang och kravet på maximalt åtta personer vid allmänna sammankomster har slagit undan benen för åtskilliga krögare och hotellägare.
Regeringen restriktioner dråpslag
“Regeringens starka uppmaning att inte gå på restaurang kan liknas vid att släppa en tung sten i en sjö. Inte nog med att stenen sjunker, precis som vår bransch gör nu, den skapar också ringar på vattnet. Jag försöker tänka ut hur många andra branscher – andra människor – som är beroende av att vi har en fungerande restaurangbransch och besöksnäring”, skriver Fredrik Goldman till Löfven.
Han beskriver situationen för många som “en mardröm” och att uppgivenheten är stor om att det ska vända.
I breven som regeringen fått riktas hård kritik mot coronastöden, den långsamma hanteringen från Tillväxtverket och att reglerna är för byråkratiskt stelbenta.
“Vi ni ens ha företagande i Sverige?”, undrar Anna Carlsson, vice vd för ett av landets pensionat i ett öppet brev till regeringen.
Hon ser lite eller ingen förståelse från ansvariga makthavare, skriver hon, för den exceptionella kris som nu lamslår besöksnäringen.
“Sedan pandemins första dag har vi sett våra politiker stå på presskonferenser och i det närmaste slå sig för bröstet över vilka oerhört kraftfulla stödpaket de enligt egen utsago nästan skänker alla företag i branschen. De som inte är i en drabbad bransch har fått bilden av att regeringen löser det mesta för oss. Problemet är att det är mest vackra ord, som gör sig bra på just presskonferensen”, anser Anna Carlsson med uppmaningen:
Agera nu – innan det är för sent!
“Vi närmar oss konkurser och utmattning av ren förtvivlan.”
Läs även: Positiv trend bruten – konkurserna ökar igen »
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.