Svensk klädhandel steg 15 procent i oktober enligt stilindex från branschorganisationen Svensk Handel Stil.
Svensk klädhandel upp 15 procent i oktober
Mest läst i kategorin
Även skohandeln ökade i oktober. Där var uppgången av försäljningen 5 procent, visar siffrorna som gäller försäljningen i både fysiska butiker och e-handeln och som jämförs med oktober i fjol.
Jämfört med 2019 ökar svensk klädhandel med 0,2 procent samtidigt som skohandeln backar med 13,2 procent.
“Behövt se starkare siffror”
“Att återhämtningen fortsätter inger hopp för svenska handlare. Men vi kommer inte ifrån det faktum att vi hade behövt se ännu starkare siffror. Nu hoppas vi att för handeln viktiga högtider, som Black Friday och julhandeln, ska snabba på denna process”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande och pekar på flaskhalsarna i leveranskedjan.
Logistikproblemen sälle till det och det sista kläd- och skohandlarna behöver nu är att varor inte kommer fram i tid, förklarar Mats Hedenström.
“Utöver pandemifrågan tvingas svenska modehandlare också kämpa med illojal konkurrens från e-handelsplattformar som Amazon och Wish. Det är viktigare än någonsin att konkurrens sker på lika villkor och att globala e-handelsjättar avkrävs samma ansvar som den mindre handlaren i Sverige.”
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.