De flesta influencerbolagen har haft det riktigt tufft under pandemin. Men Therése Lindgren med sitt privata bolag är undantaget, rapporterar Breakit.
Succé för Therése Lindgren – trots pandemin
Mest läst i kategorin
Influencerbolagen fick sig en rejäl kalldusch när pandemin slog till i början på 2020. Majoriteten reklamkampanjer ställdes in under våren vilket och stora effekter för de som lever på sponsorskap.
En som dock sticker ut är influencern Therése Lindgren som tydligen fick ett kanonår ekonomiskt trots pandemin.
Bästa året någonsin
Youtube-strjärnans privata bolag Therése Lindgren AB hade sitt bästa år någonsin 2020. Omsättningen steg under året från 18,1 miljoner till 19,3 miljoner.
“Effekterna av Covid-19 har inte lett till någon väsentlig påverkan på bolagets verksamhet och finansiella utveckling”, står det i redovisningen från det gångna året.
Vinst på 15 miljoner
Vinsten steg dessutom med 15 miljoner kronor, vilket innebär en tydlig ökning jämfört med 2019 års siffror då bolaget tjänade 12,3 miljoner.
Intäkterna i bolaget kommer från Lindgrens influencer-verksamhet på olika sociala medier, och de sponsorer som stjärnan har i kanalerna.
Influencerns hudvårdsbolag Indy Beauty går också starkt framåt, och ökade i omsättning till 41 miljoner kronor under 2020.
Tufft för andra bolag
Enligt SvDs kartläggning hade inte alla influencerbolagen lika lätt. Bolag som Splay, Tourn och United Screens drabbades alla mer eller mindre allvarligt av pandemin, där vissa till och med tappat i omsättning.
Läs hela artikeln på Breakit.
Läs mer: Pandemin en kalldusch för influencerbolagen – Dagens PS
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.