Dagens PS

Succé för lyxmodehuset – försäljning nästan fördubblad

lyxmodehuset gucci
Lyxvarumärket Gucci är mer populärt än någonsin. (Foto: Unsplash)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 01 aug. 2021

Lyxmodehuset Kering redovisar ett fantastiskt resultat för det andra kvartalet 2021. Försäljningen ökade med 95 procent jämfört med samma period förra året.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Kering är ett franskt holdingbolag som specialiserar sig på lyxvaror, med huvudkontor i Paris. De kändaste dotterbolagen är Gucci, Yves Saint Laurent och Balenciaga.

Gucci störst

ANNONS

Varumärket Gucci, som precis firade 100 år, står för mer än hälften av Kerings totala intäkter. Analytiker väntade sig att Guccis intäkter skulle öka med 77 procent, men resultatet redovisade en ökning på 86 procent. Siffran innebär en kraftigt accelererad tillväxt.

Krossade förväntan

Stort sett ökade Kering den jämförbara försäljningen med hela 95 procent till strax över 4 miljarder euro. Analytikerna på Wall Street förväntade sig en ökning med 86,4 procent.

“Prestationen under första halvåret är utmärkt, både när det gäller intäkter och lönsamhet”, säger lyxmodehusets finanschef Jean-Marc Duplaix, och tillägger att han är säker på att lönsamheten kommer öka ännu mer framöver. 

Postpandemisk trend

Konkurrenterna LVMH och Richemont har också redovisat strålande resultat, vilket enligt Bloomberg News tyder på en postpandemisk trend. Konsumenter världen över verkar ha sparat pengar under pandemin och när världen nu börjar öppna upp unnar man sig dyrare väskor och smycken.

Läs hela artikeln på Bloomberg News.

ANNONS

Läs mer: Lyxmodebolaget Zegna siktar på börsnotering – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]