Dagens PS

Mäktiga influencers tiger om klädtillverkare

Hannah Widell och Amanda Schulman svarar nonchalant inte ens på frågorna från Fair Action. (Foto: TT)
Hannah Widell och Amanda Schulman svarar nonchalant inte ens på frågorna från Fair Action. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 17 sep. 2020Publicerad: 17 sep. 2020

Endast två av fem undersökta företag är transparenta, visar ny rapport.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den ideella organisationen Fair Action ligger bakom granskningen av fem modemärken som ägs av kända influencers.

Den visar att endast två av fem är öppna med vilka fabriker som tillverkar kläderna, skriver Svenska Dagbladet med hänvisning till Fair Actions undersökning.

ANNONS

Kenza Zouiten Subosics Ivy Revel och Daisy Grace, som Hannah Widell och Amanda Schulman äger, vill inte uppge vilka tillverkarna är eller hur arbetsvillkoren ser ut i klädfabrikerna.

De svarar inte ens på frågorna som Fair Action ställer.

“Det är vi inte vana vid”

“Det är anmärkningsvärt. Det är vi inte vana vid att företag inte ens svarar”, säger Maria Sjödin, sakkunnig företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, till SvD.

Imagen tycks åtminstone vara viktig. Daisy Grace skyltar gärna med att företaget står för hållbarhet och uppges använda hashtagen sustainable.

Ytterligare en känd influencers som utmärker sig negativt i sammanhanget är Petra Tungården, som står bakom klädmärket Adoore. Hon vill inte heller offentliggöra vilka leverantörerna är eller svara på frågor om sömmerskornas löner, framgår det i artikeln.

Bianca Ingrosso, vars varumärke är By Bianca, är däremot öppen med vilken leverantör i Kina som gör företagets väskor och andra accessoarer, enligt Fair Action, skriver SvD och konstaterar att även Elin Kling, som driver varumärket Totême, lovar att bli mer öppen kring informationen.

ANNONS

Här kan du tal av hela Fair Actions granskning av hur dåligt transparenta svenska influencers är (obs, pdf).

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]