Endast två av fem undersökta företag är transparenta, visar ny rapport.
Mäktiga influencers tiger om klädtillverkare
Mest läst i kategorin
Den ideella organisationen Fair Action ligger bakom granskningen av fem modemärken som ägs av kända influencers.
Den visar att endast två av fem är öppna med vilka fabriker som tillverkar kläderna, skriver Svenska Dagbladet med hänvisning till Fair Actions undersökning.
Kenza Zouiten Subosics Ivy Revel och Daisy Grace, som Hannah Widell och Amanda Schulman äger, vill inte uppge vilka tillverkarna är eller hur arbetsvillkoren ser ut i klädfabrikerna.
De svarar inte ens på frågorna som Fair Action ställer.
“Det är vi inte vana vid”
“Det är anmärkningsvärt. Det är vi inte vana vid att företag inte ens svarar”, säger Maria Sjödin, sakkunnig företag och mänskliga rättigheter på Fair Action, till SvD.
Imagen tycks åtminstone vara viktig. Daisy Grace skyltar gärna med att företaget står för hållbarhet och uppges använda hashtagen sustainable.
Ytterligare en känd influencers som utmärker sig negativt i sammanhanget är Petra Tungården, som står bakom klädmärket Adoore. Hon vill inte heller offentliggöra vilka leverantörerna är eller svara på frågor om sömmerskornas löner, framgår det i artikeln.
Bianca Ingrosso, vars varumärke är By Bianca, är däremot öppen med vilken leverantör i Kina som gör företagets väskor och andra accessoarer, enligt Fair Action, skriver SvD och konstaterar att även Elin Kling, som driver varumärket Totême, lovar att bli mer öppen kring informationen.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.