H&M skulle bli sponsor åt FC Barcelona – men nu drar sig den spanska storklubben ur förhandlingarna för att inte komma på kant med Kina.
H&M får nobben av FC Barcelona
Mest läst i kategorin
Det är Fotbollskanalen som berättar, med hänvisning till den spanska nyhetsbyrån EFE, att FC Barcelona dragit sig ur förhandlingarna med H&M.
Enligt medieuppgifterna var förhandlingarna om att H&M skulle bli klädsponsor åt den spanska fotbollsklubben långt framskridna.
Anledningen till att Barca nu nobbar ett sponsoravtal med det svenska klädmärket H&M uppges vara oro för en konflikt med den kinesiska marknaden.
Bakgrunden är H&M:s tidigare kritik mot Kina om tvångsarbete och klädjättens beslut att inte använda bomull i produktionen från regionen Xinjiang i Kina.
Avtalet värt omkring 30 miljoner kronor
Turbulensen som uppstått mellan H&M och Kina har fått FC Barcelona att dra sig ur det planerade sponsorsamarbetet.
Avtalet ska enligt EFE har varit värt 3 miljoner euro, cirka 30 miljoner kronor, för FC Barcelona som nu uppger att en klädsponsor inte har högsta prioritet.
Den svenska klädjätten vill inte kommentera uppgifterna kring förhandlingarna med FC Barcelona.
“Det där är ett rykte som går som vi så klart är medvetna om att det finns, och vi har som policy att vi inte kommenterar rykten”, säger Håcan Andersson, presskontakt på H&M, enligt Expressen.
Läs även: H&M-hat i Kina efter oro över tvångsarbete
Läs mer: H&M:s vd duckar Kina-frågor
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.