Byråkratin fortsätter hos Tillväxtverket. Från måndagen kan företag ansöka om nytt korttidsstöd hos myndigheten. Samtidigt sitter över 5 000 företag fast i den interna interna kön av ärenden som ska slussas vidare till förvaltningsrätten i Stockholm.
Tusentals fast i Tillväxtverkets kö – "agerar bödel"
Mest läst i kategorin
Med 265 extra miljoner kronor lovar regeringen att handläggningstiden på kritiserade Tillväxtverket ska snabbas upp.
Trots löftet sitter omkring 5 200 av nästan 7 350 företag fortfarande fast i byråkratidjungeln.
”Det finns företag som har väntat i över tre månader. Och då ska man veta att Tillväxtverket är skyldigt att skyndsamt överlämna överklagandet vidare till domstolen – i normalfallet inom en vecka”, säger Torbjörn Granevärn, chefsjurist på Visita, till Di.
Kräver tillbaka pengar
Ofta handlar överklaganden om att Tillväxtverket kräver tillbaka det stöd som har betalats ut. Markus Höglund, ägare av Mjölby Stadshotell, var sex dagar sen med företagets avstämning.
”Det tog nästan fem månader för Tillväxtverket att komma fram till att vi ska straffas med 542 000 kronor för att vi var en vecka sena med avstämningen”, säger han.
Myndigheten lägger även till andra ersättninsgavgifter, vilket leder till stor frustration.
”Har Tillväxtverket själva hittat på att de ska agera bödel, eller är det styrt från regeringen? Ingen förstår varifrån direktiven kommer”, fortsätter Markus Höglund.
Provocerande beteende
Han får medhåll av Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.
”Ur ett företagarperspektiv är det, lindrigt uttryckt, provocerande.”
Enligt en Di-källa är det svårt för företagen att vinna målen om korttidsstöd. Det är i princip bara dödsfall eller allvarlig sjukdom som behandlas som godtagbara skäl för avstämningar som lämnas in efter sista datum.
Läs mer: Företagarna: Rimligt att krisstöden justeras
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.