Gröna Lunds senaste projekt med prislappen 430 miljoner kronor är klart. Den nya berg- och dalbanan ska locka besökare till en näring i kris.
Gröna Lund lanserar "Monster"
Mest läst i kategorin
Det har varit ett minst sagt omtumlande år för Gröna Lund.
”Vi har tappat 85 procent av vår omsättning”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts – som äger Gröna Lund, till Di.
Ett snabbt monster
Den nya attraktionen “Monster” är en 700 meter lång bana, vars högsta punkt är 34 meter, med en maxhastighet på 90 km/h. Christer Fogelmarck kallar den ett måste för berg- och dalbane-entusiaster.
Konstruerad av schweiziska Bolliger & Mabillard med en prislapp på runt 430 miljoner kronor, är attraktionen den största investeringen i nöjesparkens historia.
En välplacerad investering, menar Gröna Lunds vd, Magnus Widell.
”Det har varit färdigfinansierat sedan länge, och vi kan inte ha en halvfärdig produkt när vi väl öppnar. På längre sikt hjälper den här oss att dra gäster”, säger han till Di.
En bransch i kris
Att branschen lider genom pandemin råder det ingen tvekan om anser Magnus Widell och Christer Fogelmarck, särkilt sedan Sverige är det enda land i Europa som inte har tillåtit nöjesparker att hålla öppet.
Kolmården och Furuvik, som också ingår i Parks and Resorts, har varit delvis öppna och där har man samlat erfarenhet – som kan användas när det blir aktuellt att öppna Gröna Lund.
Även fast det antagligen blir ett begränsat antal besökare till att börja med.
“Även om vi har digitala köer, så kommer ju vissa fysiska köer att uppstå. Då ska vi kunna hålla avstånd, och då krävs det ett begränsat antal individer”, säger Christer Fogelmarck.
Läs mer: Pensionsjätten investerar i Gröna Lund
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.