Matleveransbolaget Foodora kritiseras nu hårt av anställda och facket. Anställda vittnar om att känner sig pressade att jobba trots att de är sjuka.
Matbud pressade att jobba trots sjukdom
Mest läst i kategorin
En av de genomgående rekommendationerna under coronapandemin är att folk ska stanna hemma vid minsta tecken på symptom.
Nu framkommer det att anställda hos Foodora upplever sig pressade att jobba trots att de är sjuka, rapporterar SvD.
”Det här är ett ovanligt krångligt sätt att sjukanmäla sig”, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetarförbundet.
Pressade till arbete
De matbud som SvD har varit i kontakt med uppger att de har arbetat efter att ha blivit nekade sjukanmälan.
Grunden till den upplevda pressen hittas i ett krångligt system för sjukanmälningar och anställningskontrakt som löper tre månader i taget.
”Ingen tvingas att jobba. Men många nya bud uppfattar det som att de inte kan vara sjuka efter klockan 10, eller så riskerar de att bli av med jobbet”, säger ett bud till SvD.
Missvisande system
Foodoras riktlinjer anger att en sjukanmälan måste göras innan klockan 10 på förmiddagen för varje enskild sjukdag.
En sjukanmälan kan antingen göras genom att ringa till ett särskillt nummer för att få hjälp av en HR-anställd eller genom en telefonsvarare för att sedan själv göra en sjukanmälan i Foodoras interna system.
Om anmälan sker efter klockan 10 får den anställda en så kallad strike – en markering mot att denne inte dök upp på passet.
Vidare kan sjuklönen utebli om sjukanmälan nekas och den anställde missar sitt pass.
Bristfällig information
Foodora själva hävdar att de godtar sjukanmälningar efter klockan 10, vilket då registreras genom en manuell registrering.
Detta nämns dock inte i Foodoras intranät, enligt SvD.
”Deadline för att ringa in och sjukanmäla sig är fortfarande klockan 10.00”, uppger riktlinjerna som SvD har tagit del av.
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.