Enligt ny rapport från flera fackförbund har tillväxten i e-handeln bland annat bidragit till sämre arbetsmiljö med mer kontroll och utnyttjande av personal.
Fackförbund: Boom i e-handeln har ett högt pris
Mest läst i kategorin
Under pandemiåret 2020 växte e-handeln enligt rapporten, som fackförbunden Handels, Seko och Transport tagit fram, med 40 procent.
Den enorma tillväxten drabbar anställda och arbetsmiljön, slår fackförbunden fast.
“Under pandemin har anställda inom såväl post, transport och lager upplevt ökat utnyttjande, mer övervakning och försämrad arbetsmiljö”, skriver exempelvis Handels i ett pressmeddelande.
Fackförbunden: Hotar även klimatomställningen
Utöver mer kontroll och ökad press på personal, enligt rapporten, så har den boom som e-handeln upplevt även bidragit till ökade utsläpp och enligt facken riskerar Sveriges klimatomställning att stjälpas.
Nu kräver fackförbunden åtgärder från såväl branschen som politiker för att stoppa den illavarslande utvecklingen.
“Vi har lagerarbetare som vittnar om att de inte ens kan stanna till i 30 sekunder för att prata med kollegorna utan att företaget vet om det och kommer och ifrågasätter. De anställda förväntas bete sig som robotar istället för människor, bara för att öka företagens marginaler. Orimligt är vad det är”, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handels.
Tommy Wreeth, ordförande för Transport, säger att det är “oacceptabelt” och Gabriella Lavecchia, ordförande för Seko, slår fast att både arbetstagarna och klimatet får “betala ett väldigt högt pris” för e-handelns framfart.
“Den extrema prispressen på frakten och företagens hetsjakt på marknadsandelar leder till en usel arbetsmiljö och hotar klimatet”, säger Gabriella Lavecchia.
Läs även: E-handeln ännu starkare – trots slut på restriktioner
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.