Dagens PS

E-handeln i Sverige slår nytt rekord – igen

E-handeln växte med 45 procent i juli jämfört med månaden innan. Detta är nytt rekord. (Foto: TT)
E-handeln växte med 45 procent i juli jämfört med månaden innan. Detta är nytt rekord. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 27 aug. 2020Publicerad: 27 aug. 2020

E-handeln växte med 45 procent i juli jämfört med månaden innan. Detta är nytt rekord och avviker från historiska mönster på grund av coronapandemin som denna gång gjort att fler valt att stanna hemma, skriver Postnord i ett pressmeddelande.

ANNONS

Mest läst i kategorin

”Den effekten var att vänta. Vi ser också att man har e-handlat för mer pengar per person, vilket hör samman med att dagligvarorna växt så kraftigt”, säger Carl-Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord.

Andelen som e-handlade var 77 procent, upp tio procentenheter från juli 2019. Fördelat på könen e-handlade 80 procent av kvinnor och 73 procent av männen.

Populäraste kategorier var Skönhet och hälsa (där apoteksvaror ingår) med 38 procent, följt av kläder och skor med 35 procent.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]