Den norska sportkedjan XXL fick en vändning under Q4 – röda siffror blev svarta. I hög grad är det e-handeln förtjänst.
E-handeln blommar för norska sportkedjan
Mest läst i kategorin
Enligt XXL:s kvartalssiffror, som redovisas av sajten Ehandel, växte sportkedjans e-handelsverksamhet med 57 procent under det rapporterade kvartalet.
E-handeln hos XXL drar nu in 642 miljoner, framgår det.
“E-handeln representerar 25 procent av de totala rörelseintäkterna under fjärde kvartalet 2020, jämfört med 17,6 procent under fjärde kvartalet 2019”, skriver XXL i rapporten.
Totalt ökade sportkedjan omsättningen med 11 procent under det fjärde kvartalet, den landade på 2,6 miljarder norska kronor. I första hand märktes ett uppsving på hemmamarknaden i Norge men även i Sverige ökade XXL:s försäljning med nära 8 procent till 704 miljoner norska kronor under perioden.
För helåret 2020 spränger XXL nu barriären 10 miljarder norska kronor, konstaterar Ehandel.
För ett år sedan såg det inte lika ljust ut för den norska sportkedjan, som tvingades vinstvarna.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.