Snap faller på börsen med 27 procent efter att ha levererat sämre resultat än väntat i tredje kvartalet. I samband med fallet varnade företagets vd om att Apples nya regler för annonsering påverkar bolaget.
Apples annonsregler sänker Snap
Mest läst i kategorin
“När vi tittar på fjärde kvartalet har vi ett antal utmaningar i den operativa miljön”, kommenterade vd:n Evan Spiegel till analytiker i samband med en diskussion om resultaten.
Snap rapporterar att man väntar sig en vinst på 1,21 miljarder dollar årets sista tre månader, mot förväntade 1,35 miljarder, enligt Bloomberg.
Tidigare i år har Apple börjat ställa krav på alla appar på operativsystemet iOS 15, vilket Dagens PS rapporterat om. Apple har nu som grundregel att appar som spårar sina användare för att rikta annonser till dem måste få godkänt först. Användare ger då bara bort data för 25 procent av den tid som de är inne i appen.
Det har påverkat flera andra stora teknikjättar, däribland Snapchats ägare Snap. De nya reglerna har gjorde det svårt för andra techbolag att utforma och rikta sina kampanjer, och gör det också svårare att mäta sina data.
Nu räknar Snaps ekonomichef Derek Andersen med att problemen med annonseringen kommer att kvarstå genom det fjärde kvartalet.
Trots det här har Snap vuxit under pandemin eftersom nätshoppingen som sektor har växt. Alla stora plattformar har upplevt en anstormning av annonsörer. Man räknar med stora vinster trots Apples nya regler, och har inlett samarbete med Google kring deras Pixel 6 phone.
Läs också:
Facebooks delårsrapport slår förväntningarna
Apples annonsblockerare vinstgenerator – för Apple
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.