Dagens PS

Walmart riggar för Metaverse

NFT
Walmart förbereder att lansera sitt varumärle på Metaverse. (Bild: Pixabay)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 18 jan. 2022Publicerad: 18 jan. 2022

Den amerikanska stormarknadskedjan Walmart tycks vara på väg att lansera marknadsföring via Metaverse, enligt CNBC. Företaget kan var på väg att skapa sin egen kryptovaluta och en kollektion av NFT:er.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Walmart utvecklar flera nya varumärken just nu, som tycks vara anpassade för en virtuell marknad.

I ett dokument från Walmart framkommer det också att bolaget kommer att erbjuda kunder såväl kryptovaluta som NFT:er.

Via tillståndsansökningar som Walmart har skickat till det amerikanska patent- och registreringsverket i december så kommer man att använda sina nya varumärken för att exempelvis ta fram digitala elektronikvaror, leksaker, idrottsutrustningar och egenvårdsprodukter.

Walmart del av ökande trend

Walmart har valt att inte öppet kommentera sin ansökan utan säger i ett uttalande att bolaget ständigt provar hur man kan använda ny teknik i sin verksamhet.

Enligt patentjuristen Josh Gerben är det emellertid lätt att se att Walmarts planer är långt gångna.

Han sager till CNBC att han tycker sig se en liknande trend hos flera andra aktörer. Facebooks namnbyte till Meta och företagets ambition att bytta ett metaverse har triggat igång en ny digitaliseringsvåg hos såväl klädföretag som speljättar.

Nike och Roblox är exempel på två aktörer som redan har börjat arbeta med ett digitalt koncept för metaverse.

”Helt plötsligt har alla börjat tänka att ’Det är kommer att bli verklighet och vi behöver se till att skydda vårt IP i det här rummet’”, säger Gerben till CNBC.

ANNONS

Andra exempel på företag som har börjat prioritera digitala produkter är Gap, Inder Armour och Adidas, som har börjat sälja NFT:er.

Josh Gerben har också noterat att Urban Outfitters, Ralph Lauren och Abercrombie & Fitch har börjat lämna in patentansökningar, bland många andra.

Läs också:

Mark Zuckerbergs Metaverse – en dystopi?
Nike köper NFT-bolag – anpassning till Metaverse

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Då kan ditt barnsparande bli olagligt

Barnsparande behöver inte bara vara en kärlekshandling – det kan även vara ett sätt att ge dina barn en stabil start i livet. Men vad händer när det lilla sparkontot växer till sig och når gränser du kanske inte visste fanns? Med lite planering och kunskap kan du undvika oönskade överraskningar och samtidigt maxa deras […]