I en intervju med CNBC varnar Volvo Cars vd Jim Rowan för det som han betecknar som största hotet mot elbilsproduktionen framöver – batteribrist.
Volvo Cars vd varnar för batteribrist – största hotet
Mest läst i kategorin
“Jag tror att batteriförsörjning kommer att vara en av de saker som det blir brist på utbud av under de kommande åren”, säger Volvo Cars vd till CNBC.
Volvo Cars har som mål att vara en helt elektrisk biltillverkare år 2030.
Bolagets främsta konkurrenter i EV-segmentet är Volkswagen, GM, Ford och Tesla.
Vad det gäller den framtida batteriförsörjningen, som är absolut nödvändig för elbilsproduktionen, har Volvo Cars gjort investeringar för att klara behovet och stärka sin konkurrenskraft på marknaden.
Bygger batterifabrik I Göteborg med Northvolt
“Nyligen gjorde vi en ganska betydande investering med Northvolt, så att vi har kontroll över vår egen batteriförsörjning när vi går vidare”, säger Jim Rowan till CNBC:s “Squawk Box Europe”.
Northvolt-samarbetet innebär enligt Volvo Cars vd att företaget får “full kontroll” över utbudet av batterier till elfordon och att biltillverkaren kan börja utveckla sin egen “batterikemi och produktionsanläggningar” (se länkar under artikeln).
Det var i februari som Volvo Cars och batteritillverkaren Northvolt tillkännagav att en batterianläggning ska byggas i Göteborg med byggstart 2023, vilket Dagens PS berättade om då.
Enligt Volvo Cars och Northvolt kommer den så kallade gigafabriken att “ha en potentiell årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar”.
Det betyder att batterier kan levereras till cirka 500 000 bilar varje år från anläggningen.
VW:s vd har varnat för hämmad tillväxt av elbilar
Volkswagens vd Herbert Diess har tidigare sagt till CNBC att problem med batteriutbudet kan leda till “en kontinuerlig begränsning för tillväxten av elfordon under de kommande fem till tio åren”.
Han slog då fast att det krävs en enorm kedja av leverantörer för att den situationen inte ska uppstå.
Teslas vd Elon Musk också dryftat komplexiteten med batterier och då med fokus på det “galna” priset på litium, som är en viktig del i elfordonens batterier.
Musk twittrade att Tesla kan behöva utvinna litium i “stor skala om inte kostnaderna förbättras”.
Elon Musk deklarerade också, enligt artikeln, att det inte råder någon brist på litium utan att det är tiden det tar att utvinna litium som är för “långsam”.
Så gick det för Volvo Cars i Q1
Vad det gäller Volvo Cars släppte bolaget på torsdagen sin resultatrapport för första kvartalet.
Som Dagens PS då kunde berätta blev vinsten lägre men bättre än väntat och bolaget beskriver kvartalet som “finansiellt stabilt” trots ett tapp i bilförsäljningen på 20 procent.
Volvo Cars vd Jim Rowan bedömer att halvledarkrisen lättar under de närmaste månaderna och räknar med att sälja fler bilar än under Q1.
Läs även: Volvo Cars och Northvolt skapar 100-tals nya jobb
Läs mer: Volvo Cars och Northvolt i global satsning
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.