Volvo Cars och Northvolt öppnar inom kort ett centrum för forskning och utveckling av batterier i Göteborg som väntas ge 100-tals nya jobb.
Volvo Cars och Northvolt skapar 100-tals nya jobb
Mest läst i kategorin
Satsningen från Volvo Cars och Northvolt uppges vara en del av en investering på 30 miljarder kronor i batteriutveckling och tillverkning och det handlar om ett gemensamt forsknings- och utvecklingscentrum i Göteborg.
Enligt ett pressmeddelande ska FoU-centret tas i drift under 2022 och “skapa några hundra arbetstillfällen i Göteborg”.
Volvo Cars menar att bolaget nu positionerar sig som “ett av få bilmärken som gör utveckling och produktion av battericeller till en del av sin tekniska end-to-end-förmåga”.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kommenterar satsningen så här:
“Vårt partnerskap med Northvolt säkrar leveransen av högkvalitativa, hållbart producerade batterier för nästa generations helt elektriska Volvobilar. Det kommer att stärka vår kärnkompetens och vår position i omvandlingen till ett helt elektriskt bilföretag.”
Volvoägare utlovas skräddarsydda batterier
Volvo Cars och Northvolt tillkännagav tidigare i år att ett samarbete skulle inledas och ett avtal är nu undertecknat.
Med partnerskapet ska batterier skräddarsys till Volvoförare, exempelvis när det gäller räckvidd och korta laddningstider.
Volvo Cars samarbetar med Northvolt för att skapa ett äkta end-to-end-system för batterier. Man utvecklar och bygger batterierna.
“Volvo Cars är en utmärkt partner på vägen mot att bygga upp tillgången på battericeller som är tillverkade i Europa med ett mycket lågt koldioxidavtryck, och som är optimerade genom fordonsintegration för att få ut maximal prestanda i nästa generations elbilar”, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt.
Bygger även ny fabrik i Europa
I pressmeddelandet på fredagen framgår det vidare att etableringen av det nya forsknings- och utvecklingscentret (R&D) i Göteborg kommer att följas av en tillverkningsanläggning i Europa. En fabrik som ska “producera nästa generations avancerade battericeller, speciellt utvecklade för att användas i nästa generations helt elektriska Volvo- och Polestar-bilar”.
Exakt var den samägda fabriken hamnar i Europa blir enligt parterna klart i början av nästa år. Bolagen letar just nu “en lämplig plats i Europa”, heter det.
Fabriken uppges ha en potentiell årlig kapacitet på upp till 50 gigawattimmar (GWh), vilket motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året.
Byggstart av fabriken väntas ske under 2023 med en storskalig produktion beräknad till 2026.
Fabriken ska sysselsätta upp till 3 000 personer, enligt planen.
Volvo Cars har som mål att bli ledande inom premiumsegmentet för elbilar. Företaget siktar på att hälften av företagets bilförsörjning ska utgöras av helt elektriska bilar i mitten av detta årtionde med målet att enbart sälja helt elektriska elbilar senast år 2030.
Läs även: Fords vd: Behovet av batterier större än halvledarproblemet
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.