Dagens PS

Volkswagens genidrag: Seat gör comeback

Seat Cupra ID.1
Är det så här vi får se spanska Seat göra återkomst på marknaden? Som en billigare variant av Volkswagens kommande lill-bil ID.1? (Bild: Autocar)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 24 jan. 2024Publicerad: 23 jan. 2024

I våras dödförklarades bilmärket Seat av ägaren Volkswagen Group. Nu verkar det dock som att märket kommer återuppstå.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var bilvärldens största skott i foten. Spanska Seat lanserade modellnamnet Cupra 1996 för att skapa premium-modeller av deras existerade modellprogram.

Med åren kom dock namnet Cupra att ta allt större plats i Seats marknadsföring, och 2018 var det dags att släppa ut Cupra på marknaden som ett eget sportbilsmärke.

Fiat
Seat har sina rötter i Spanien och var från början ett samarbete mellan spanska staten och Fiat. (Foto: Listers)

I våras kom beskedet att Cupra glatt lever vidare, men att mamma Seat dödförklaras och tas bort som varumärke i Volkswagen-familjen.

“Framtiden för Seat är Cupra”, sade VW-chefen Thomas Schäfer då.

Barnet dödade modern

Det var tacken det, tänkte Seats ledning, som en gång fött Cupra-bäbisen, som nu nästan 30 år senare, skickade mamma Seat i graven.

Nu kommer signaler från initierade Volkswagen-källor att det jobbas frenetiskt under ytan med att relansera Seat som koncernens billighetsmärke.

“Seat kommer at ha en bil på marknaden om fem år”, säger Marcus Gossen, Seat och Cupras chef i Storbritannien.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Lågprismärke

För att kunna behålla Volkswagens prisnivå, men ändå slåss prismässigt mot bland annat anstormade kinesiska tillverkare, behöver Volkswagen Group ha ett billigt instegsmärke i elbilssegmentet, och där kommer Seat kunna göra comeback.

Enligt brittiska Autocar är det främst den kommande lillbilen ID.1 som är aktuell att släppa i en billighetsversion under Seat-namnet.

Så här ska Volkswagens nya minsting i elbilsfamiljen se ut. ID.1 ska den heta och rykten säger nu att den även kommer i en billigare Seat-version. (Bild: Volkswagen)

När VW ID.1 släpps på marknaden 2026-27 beräknas den landa runt 250 000 kronor. Volkswagen vill dock gärna ta fram en bil med en prislapp under den magiska 200 000-kronorsgränsen.

Svår uppgift

“Det är den verkliga Champions Leaugue-klassen att lyckas med det. Men jag ser det som vår plikt som Volkswagen att utveckla en sådan bil”, säger Thomas Schäfer enligt Elbilen.se

Och det är här som en billig Seat-variant på ID.1 bli en bra instegsbil in till Volkswagenfamiljen.

Om fem år lär vi veta hur det gick. Om inte förr.

ANNONS

Läs mer här:

Om Cupras historia

Cupra ska erövra USA

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]