Slut på spontana möten och småprat. Effektiva inbokade möten istället. Men ett annat resultat blev att vi valde bort vissa kollegor när vi under pandemin skapade ”bubblor” där inte alla fick vara med.
Vissa kollegor valdes bort under pandemin
Mest läst i kategorin
Forskarna fortsätter att dra slutsatser och erfarenheter av de två åren av pandemi. Nu har forskare vid Lunds universitet studerat hur pandemins distansarbete påverkade våra relationer.
Sammanfattningen?
När de spontana mötena och småpratet försvann och vi istället fick hålla oss till inbokade möten, blev ett annat resultat att vi – omedvetet eller ej – valde bort vissa kollegor och slöt oss i bubblor där inte alla fick vara med.
För nyblivna, påtvingat hemarbetande under pandemin förvandlades kollegor till små digitala ansikten som då och då dök upp på en skärm.
Ibland syntes inte ens deras ansikten om de valde att stänga av kameran.
Selektiva kontakter
“Det uppstod något som kan liknas vid medvetna och omedvetna filterbubblor. Man var mer selektiv i vem man hade kontakt med”, säger Alina Lidén, forskare i tjänstevetenskap vid Campus Helsingborg, Lunds universitet.
Vissa kontakter med kollegor blev mer intensiva, enligt de man intervjuat. De tyckte sig, under distansarbetet, lära känna sina närmaste kollegor bättre och fördjupa relationen till dem.
Senaste nytt
Vissa valdes bort
“Samtidigt valdes vissa bort. Vissa personer var det helt enkelt skönt att slippa”, säger Alina Lidén.
Under pandemin arbetade 30-40 procent av de svenska arbetstagarna hela eller delar av sin arbetstid på distans.
I och med fler digitala möten försvann de ”kringsamtal” som sker före, under och efter möten och som ofta rör icke-arbetsrelaterade ämnen, konstaterar Alina Lidén.
De intervjuade upplevde digitala möten som mer effektiva jämfört med hur det varit förut, men även att något gick förlorat.
Saknade småsnacket
“Många berättade att de saknade att säga god morgon och att inte längre veta vad som händer i kollegans liv – de där småsakerna som hur det går för barnet som spelar fotboll eller med husrenoveringen”, säger Alina Lidén.
De intervjuade tycker att arbetsgivaren har ett ansvar för att upprätthålla de sociala relationerna. De tyckte också att det var bra att digitala tillställningar, som digital fika eller after work, fanns.
Däremot tog de enskilda medarbetarna inget sådant socialt ansvar, enligt Malin Espersson, forskare i tjänstevetenskap vid Campus Helsingborg, Lunds universitet.
Kräver insatser
” En slutsats är att det sociala arbetet, det vill säga att upprätthålla sociala kontakter, kräver en insats, oavsett om det är från företaget eller den enskilda medarbetaren. Om ingen gör det arbetet försvinner kontakter som bygger på spontanitet”, säger Espersson.
Distansarbete verkar förstärka det individuella på bekostnad av det kollektiva. Det är en aspekt, menar forskarna, som är viktig att ha med sig framöver, påpekar forskarna.
Läs även: Risken ökar för nästa pandemi
Läs även: Många hemmajobbare utsätts för hackare
Läs även: Jobba hemifrån mer effektivt? Din chef tror dig inte
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.