Dagens PS

Vett och etikett? Nej – doft och etikett

Fanta Japan först med etiketter som doftar
Så ser de nya etiketterna ut – och du behöver inte ens tveka över vilket finger du ska använda när du ska skrapa fram doften av innehållet. (Illustration: MCC Label)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 okt. 2024Publicerad: 03 okt. 2024

Alla kanske inte tycker det är en fanta-stisk nyhet. Men Fanta i Japan tycker det. Nu lanserar jätten etiketter som luktar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Om du skulle råka höra ett ”Äntligen!” rulla över den asiatiska kontinenten på diverse olika språk, så kan det handla om Fanta.

Mer konkret om de nya Fanta-etiketterna i Japan.

Dryckjätten letade efter en wow-faktor för sin nya etikett-design, och anlitade för detta ändamål etikettkoncernen Multi-Color Corporation i Malaysias huvudstad Kuala Lumpur.

Uppdraget: utveckla en ny, kommersiell och funktionell etikett.

Skrapa och dofta

Efter att ha kliat sig i huvudet lämpligt länge och lagt pannorna i så många veck som PR-branschens regelverk kräver, återkom de med ett förslag – och, gissningsvis, en rejäl faktura.

Men så hade de också något rejält i bakfickan – en etikett som sprider doft och ger möjlighet att ”njuta av de nya Fanta Grape och Fanta Orange med alla fem sinnena”, som MCC skriver på sin hemsida.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kanske inte hjulet?

Rent konkret går det till så att man skrapar frukten på etiketten och då doftar det, antar vi, grape eller apelsin.

ANNONS

Det kanske inte känns som om MCC och Fanta uppfunnit hjulet, men de inblandade beskriver förloppet är det med ödesmättat allvar.

”Coca-Cola Japans varumärkesteam arbetade nära MCC-teamet i Kuala Lumpur, Malaysia, för att utveckla och kommersialisera unika apelsin- och druvdofter som aktiveras när konsumenten gnuggar fruktbilden på etiketten och släpper en inbjudande teaser av drycken de är. på väg att konsumera”, kan vi läsa.

Liksom att ”teamen var nära engagerade i alla aspekter av utvecklingsprocessen och säkerställde att tidslinje och produktionsöverväganden uppnåddes”.

“Som ett spännande kampanjpaket för Fantas stora förnyelse bestämde vi oss för att utmana oss själva och vår partner MCC med Japans första doftmärke”.

Tipsa inte!

Något mer att säga om detta?

Nej, egentligen inte.

Möjligen att man kan be en stilla bön att ingen tipsar svenska surströmmings-producenter om just det här marknadsföringsknepet.

Läs mer:

ANNONS

Fanta – surrogatet som blev en världsprodukt. Dagens PS

Så blev Coca-Cola en succé – till slut. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]