Vem som ska köra pendeltåg i Stockholm efter 2026 är högst oklart. SJ, som sköter trafiken nu, har avstått från att ens lägga ett bud, rapporterar Arbetsvärlden.
Vem ska köra pendeltåg i Stockholm? SJ drar sig ur
Mest läst i kategorin
Den nuvarande entreprenören SJ Stockholmståg var inte bland de som hade lagt ett anbud när det i fredags var anbudstopp för driften av Stockholms pendeltåg från och med mars 2026.
“Analysen av underlaget visar att det är upp till operatören att hantera i stort sett samtliga risker och kostnaderna som dessa kan föra med sig, det är anledningen till att vi nu väljer att inte lägga ett anbud”, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ AB i ett meddelande på intranätet enligt tidningen Arbetsvärlden.
SJ klev in och tog över driften av pendeltågen i Stockholm förra året då regionen valde att avsluta den tidigare operatören MTR:s kontrakt i förtid. Då gjordes en nödlösning som innebar att SJ ersattes för de exakta utgifterna, ett kontrakt som alltså ska upphöra i mars 2026.
MTR gjorde stora förluster på pendeltåg
Hongkong-baserade MTR gjorde stora förluster år efter år på pendeltågstrafiken, och SJ tror inte att det går att göra lönsamt.
Facket är oroliga för vad det innebär.
“Det är extremt oroväckande. SJ har tittat på det och anbudsunderlaget går inte ihop. Om SJ anser att det är för osäkert oroar det oss för vem som går med på att driva under de premisserna som SL lägger fram”, säger Melissa Svenhard, ordförande för Seko lok till Arbetsvärlden.
Läs även: Hejdå MTR! Får inte längre köra pendeltågen (Dagens PS)
Läs även: Tuffa beskedet om pendeltågen: Kan bli ännu sämre (Dagens PS)
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.