Dagens PS

Vd:ar splittrade om hur Sverigebilden påverkar

Den svenska coronastrategin får kritik från många håll utomlands, men företagstopparna i artikeln är inte överens om huruvida det påverkar utländska investeringar och affärer i Sverige. (Foto: TT)
Den svenska coronastrategin får kritik från många håll utomlands, men företagstopparna i artikeln är inte överens om huruvida det påverkar utländska investeringar och affärer i Sverige. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 28 okt. 2020Publicerad: 10 aug. 2020

Topparna oense om hur kritiken utomlands mot Sveriges coronastrategi slår.

ANNONS

Mest läst i kategorin

TT uppmärksammar saken i en artikel på SvD.se och frågan är om bilden av en hårt kritiserad coronastrategi leder till minskade utländska investeringar och affärer i Sverige.

“Det finns en tonalitet internationellt där vi blir både ifrågasatta och hyllade, vilket bör påverka investeringar och affärer. Men på medellång och lång sikt tror jag inte att det påverkar oss”, säger Johan Torgeby, vd för storbanken SEB, till nyhetsbyrån.

Cloettas vd Henri de Sauvage Nolting är rädd för att den dystra Sverigebilden kan hämma internationella investeringar här.

Men generellt tror han att svenska bolag även kan dra fördel av att Sverige inte stängt ner på samma sätt som många andra länder.

För tidigt att dra slutsatser

Börje Ekholm, vd för telekombjässen Ericsson, anser att det är för tidigt att uttala sig om coronataktiken varit till svensk nackdel.

Och Vattenfalls avgående vd Magnus Hall tror att det som hänt snart är ett minne blott. Sverige har, menar han, “ett grundmurat gott rykte”, säger han till TT.

Klas Balkow, vd på Axfood, instämmer i Ekholms resonemang; att det är för tidigt att säga huruvida strategin mot corona från svenskt håll varit bra eller dålig för affärerna.

Pandemin är inte över, betonar han.

ANNONS

Telias vd Allison Kirkby är, framhåller hon, mycket nöjd med öppenheten som Sverige stått för under coronakrisen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]