Topparna oense om hur kritiken utomlands mot Sveriges coronastrategi slår.
Vd:ar splittrade om hur Sverigebilden påverkar
Mest läst i kategorin
TT uppmärksammar saken i en artikel på SvD.se och frågan är om bilden av en hårt kritiserad coronastrategi leder till minskade utländska investeringar och affärer i Sverige.
“Det finns en tonalitet internationellt där vi blir både ifrågasatta och hyllade, vilket bör påverka investeringar och affärer. Men på medellång och lång sikt tror jag inte att det påverkar oss”, säger Johan Torgeby, vd för storbanken SEB, till nyhetsbyrån.
Cloettas vd Henri de Sauvage Nolting är rädd för att den dystra Sverigebilden kan hämma internationella investeringar här.
Men generellt tror han att svenska bolag även kan dra fördel av att Sverige inte stängt ner på samma sätt som många andra länder.
För tidigt att dra slutsatser
Börje Ekholm, vd för telekombjässen Ericsson, anser att det är för tidigt att uttala sig om coronataktiken varit till svensk nackdel.
Och Vattenfalls avgående vd Magnus Hall tror att det som hänt snart är ett minne blott. Sverige har, menar han, “ett grundmurat gott rykte”, säger han till TT.
Klas Balkow, vd på Axfood, instämmer i Ekholms resonemang; att det är för tidigt att säga huruvida strategin mot corona från svenskt håll varit bra eller dålig för affärerna.
Pandemin är inte över, betonar han.
Telias vd Allison Kirkby är, framhåller hon, mycket nöjd med öppenheten som Sverige stått för under coronakrisen.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.