Den svenska bolaget Kivra grundades 2011 med affärsidéen att omvandla fysiska brev till digital post. Bolaget har en stor kundbas – men en kund vägrar att göra rätt för sig.
VD attackerar regeringen: Springnota på 170 miljoner
Mest läst i kategorin
Sedan Kivra lanserades har bolaget haft en stark användartillväxt. I dagsläget är nästan 3,9 miljoner privatpersoner registrerade hos det svenska bolaget.
Dessutom använder uppemot 30 000 företag och myndigheter tjänsten för att skicka post och fakturor digitalt.
Trots bolagets starka användartillväxt gör Kivra fortfarande ingen vinst – och bolaget säger att den svenska staten aldrig har betalat för den digitala portotjänsten, rapporterar DI Digital.
Backade av tunga investerare
Kivra har sedan starten 2011 tagit in över 200 miljoner kronor i riskkapital och är backade av en uppsättning tunga investerare.
Via investmentbolaget 41:an har Familjen Wallenbergs förvaltningsbolag Family Asset Management, Glocalnetgrundaren Stefan Krook och HM:s vd Karl-Johan Persson investerat i Kivra.
Nu menar Kivras vd, Anna Bäck, att om staten inte börjar att betala så behöver bolaget resa mer kapital.
Fem år av fördröjningar
Myndigheter, kommuner och regioner i Sverige fick tillgång till Kivras tjänst för fem år sedan och fick då en möjlighet att göra kostnadsfria utskick.
Redan då blev Kivra försäkrade av politiker att ny lagstiftning skulle möjliggöra att en ersättningsmodell snabbt kom på plats.
Lagstiftningen har dock lyst med sin frånvaro och myndigheter skickar en vanlig månad ut 4 miljoner brev – helt gratis.
En rejäl springnota
”Totalt har regeringens springnota nu kostat Kivra 170 miljoner kronor”, säger Anna Bäck till DI.
Bolaget har diskuterat att stänga av tjänsten för staten. Dock har Kivra inte kunnat motivera det på ett samhällsmässigt plan.
”Att stänga av den viktiga posten för så många medborgare hade känts orimligt”, menar Anna Bäck.
Läs mer: Företagarna: Seriösa företagare skräms bort
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.
Skriver huvudsakligen om börs, makro och fonder för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.