De finns överallt. Dåliga, för att inte säga giftiga arbetsmiljöer. Som väl är kan de
undvikas – och det redan vid första arbetsintervjun. Här kommer varningstecknet att hålla reda på.
Varningssignalen som avslöjar en giftig arbetsmiljö
Mest läst i kategorin
En toxisk arbetsmiljö är sannolikt det sista du vill reflektera kring under din första arbetsintervju. Har du väl tackat ja till en anställning kan det dock vara för sent att vara efterklok.
Att tvärtom vara extra uppmärksam under din första arbetsintervju kan därför vara guld värt. Särskilt om du kallas till ytterligare en. Och en till efter det.
Största varningstecknet
En undersökning utförd av rekryteringssajten Monster visar nämligen att ett jobb som kräver mer än tre intervjuer kan vara en av de största varningssignalerna när det kommer till dåliga arbetsmiljöer.
Enligt undersökningen uppger sextiofem procent av de arbetssökande att en utdragen intervjuprocess skvallrar om att företaget är oorganiserat.
“Osäkra på vad de letar efter”
En oförmåga att komma till skott kan också tyda på att det är utbrett problem inom organisationen i stort.
Vidare får det även arbetsgivaren att framstå som osäker, menar karriärexperten Vicki Salemi.
“I vissa fall finns det en giltig anledning till den längre anställningsprocessen, som att vissa chefer kanske är på resande fot eller att det är svårt att anpassa olika rekryteringschefers scheman. Men om de drar ut på tiden betyder det troligen att de inte respekterar kandidatens tid eller inte är säkra på vad de letar efter”, säger hon till CNBC Make It.
Arbetsintervjuer generellt längre
En brasklapp i sammanhanget är dock att de flesta anställningsintervjuer blivit längre.
Detta enligt färsk statistik från den sociala plattformen LinkedIn som visar att en intervjuprocess för juniora arbetssökande kan spänna över sex veckor. Är du senior kan du addera ytterligare en vecka.
En utveckling som kan härledas till den konkurrens som råder på arbetsmarknaden.
Våga fråga
Så vart lämnar det dig som arbetssökande och hur bör du med den vetskapen förhålla dig till din arbetsintervju?
Svaret på den frågan är kommunikation och tydlighet, där du genom att våga ställa frågor skapar dig en bättre bild av hur ett företags rekryteringsprocess ser ut.
Då vet du precis vad du kan förvänta dig och inom vilka tidsramar. Som tillägg till det kan du även fråga rekryteraren hur länge tjänsten legat ute och varför de anställer just nu.
Om svaret på den frågan är uppsägningar eller hög personalomsättning kan det vara läge att dra öronen åt sig, skriver CNBC Make It.
Läs även:
Tre tecken på att du behöver byta jobb
Tre oväntade egenskaper hos dåliga chefer
Misstaget som kan sabotera din framgång
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.