Dagens PS

Varningen: Företaget vilseleder konsumenterna

Om konsumenterna inte betalar Bymetis faktura kan avgiften snabbt stiga
Om konsumenterna inte betalar Bymetis faktura kan avgiften snabbt stiga (Foto: Fotograferna Holmberg/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 29 apr. 2024Publicerad: 29 apr. 2024

Vill du slippa säga upp dina prenumerationer själv kan företaget Bymetis agera en, ofta dyr, mellanhand. Under senare tid har mängder av anmälningar gjorts mot företaget. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Vi skickar dagligen hundratals uppsägningsbrev för kunder”, skriver Bymetis på sin hemsida. 

Problemet? Många konsumenter hade ingen aning om att de ingått avtal med företaget, något bland annat Dagens Nyheter skriver om. 

Känner sig lurade

I ett pressmeddelande rapporterar Konsumentverket om en våg av anmälningar mot företaget Bymetis. 

Företaget säger sig hjälpa konsumenter att säga upp sina abonnemang – men många känner sig vilseledda då de inte förstår att tjänsten kostar pengar. 

Hittills har det kommit in 174 anmälingar till konsumentverket där de flesta beskriver samma scenario: konsumenter har klickat på sponsrade länkar medan de söker efter information om att avsluta abonnemang och omedvetet hamnat på Bymetis webbplats. 

Detta nederländska företag tar 400 kronor för sin tjänst. Många konsumenter menar att det inte framgått att det skulle kosta något, och vissa säger att Bymetis inte har fullgjort sin tjänst.

Andra menar att de inte ens förstått att de haft med Bymetis att göra.

ANNONS

Senaste nytt

Blir snabbt dyrt 

ANNONS

Om konsumenterna inte betalar sin faktura i tid kan avgiften snabbt stiga till tusentals kronor. 

“Jag har aldrig haft någon kontakt med dem tidigare, men jag betalade de där 400 kronorna precis innan det skulle bli påminnelseavgift bara för att slippa ha med dem att göra”, säger en läsare till DN. 

Till Aftonbladet meddelar en kvinna att hon fått ett hot om att tvingas betala 9 000 kronor om hon inte betalade företaget. 

“Till slut fick jag ett meddelande om att det skulle gå till inkasso och det skulle bli rättsliga åtgärder”, säger kvinnan. 

“Det är viktigt att känna till sina rättigheter och att man har möjlighet att bestrida en faktura om man tycker att den är felaktig, och det är viktigt att man gör det skriftligen och förklarar för Bymetis varför man inte tänker betala”, säger Nora Shoki, ansvarig för Konsument Europa, till Dagens Nyheter. 

Sammanlagt har cirka 500 ärenden registrerats mot företaget av konsumenter runt om i Europa. 

Läs också:

Här lägger man 3,2 miljarder på hyrpersonal. Dagens PS

Chef på Academedia döms för muta: Ville “göra lite pengar”. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Studio

Fortsatt hög ISK-skatt väntas – besked snart

18 nov. 2024
ANNONS