Skatteexpert varnar för att gratis elbilsladdning på jobbet kan stå den som har tjänstebil dyrt.
Varning för gratis elbilsladdning: Skattefälla


Mest läst i kategorin

Sedan 1 juli har arbetsgivare möjlighet att erbjuda anställda skattefri laddning av elbil på jobbet.
Men för den som har tjänstebil/förmånsbil kan det bli en kostsam historia, enligt Ulf Bokelund Svensson, skatteexpert och vd för Björn Lundén AB.
“Den som har tjänstebil och väljer alternativet att stå för allt drivmedel privat kan få skattefri milersättning för tjänstekörningen. Men om den anställde laddar bilen på arbetsplatsen så har han eller hon inte stått för allt drivmedel privat, och därmed beskattas ersättningen för tjänstekörningen fullt ut”, förklarar Ulf Bokelund Svensson.
Både skatter och arbetsgivaravgifter
Den i grunden skattefria milersättningen blir alltså fullt ut skattepliktig.
“Det betyder att den anställde måste betala skatt med 30–55 procent på ersättningen plus att det blir arbetsgivaravgifter för företaget”, säger Ulf Bokelund Svensson.
Att den anställde betalat privat för laddning hemma, på stan eller under tjänsteresor har ingen betydelse för bedömningen.
“För anställda som har tjänstebil men inte drivmedelsförmån gäller det alltså att både den anställde och arbetsgivaren tänker sig för innan man laddar bilen gratis vid arbetsplatsen”.
Två alternativa lösningar
Han ser två möjliga lösningar, och vilket alternativ som är bäst behöver man räkna på från fall till fall.
“För dem som kör mycket privat kan det vara fördelaktigt att arbetsgivaren står för alla kostnader för laddning och att man beskattas för drivmedelsförmån för privatkörningen. Den drivmedelsförmån som uppkommer vid laddning på arbetsplatsen är ju fortfarande skattefri”, konstaterar Ulf Bokelund Svensson.
“För anställda som kör mycket i tjänsten kan det i stället vara bättre att avstå från att ladda på arbetsplatsen och hellre ladda hemma, eftersom man då får 9,50 kr skattefritt per tjänstekörningsmil.”
Läs även: Förmånsskatt slopas: Skattefritt att ladda bilen på jobbet Dagens PS

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.