Att säga nej till kunder kan förvisso kännas lite paradoxalt. Företag behöver ju trots allt kunder för att överleva. Ändå kan ett nej vara just det ditt företag behöver.
Varning: Då ska du tacka nej till kunden
Mest läst i kategorin
”Skillnaden mellan framgångsrika människor och riktigt framgångsrika människor är att riktigt framgångsrika människor säger nej till nästan allt”, har Warren Buffett, investerare och vd för konglomeratet Berkshire Hathaway tidigare sagt, enligt Business insider.
Han får medhåll från Sam Altman, som menar att fokus är avgörande för ett framgångsrikt företag. Att hålla fokus innebär i sin tur att “du säger nej 97 gånger av 100”.
Ändå kan det vara rätt knepigt. Inte minst när man ska säga nej till en kund. För hur vet man egentligen när det är rätt?
Åtta varningstecken
Alla kunder är inte guld värda. Tvärtom kan vissa kosta mer än de smakar – både i tid, energi och pengar.
Här har tidningen Driva Eget listat åtta varningstecken som signalerar att det kanske är dags att tacka nej till en kund.
1. Otydliga förväntningar eller krav som ständigt ändras: Kunder som inte kan förklara sina behov tydligt eller som ändrar sig under projektets gång riskerar att skapa både frustration och överarbete. Tacka nej!
2. Nedvärderande attityd: Om kunden ifrågasätter dina priser, din kompetens eller uttrycker sig respektlöst, kan det vara läge att vända ryggen till.
3. Försenade betalningar: Kunder som inte betalar i tid, vill förhandla om betalningstider eller undviker att betala är en solklar röd flagga.
4. Gränslös kommunikation: En kund som skickar meddelanden och kräver svar på exempelvis kvällar och helger utan respekt för din tid är en varningssignal.
5. Vill undvika skriftliga avtal: Kunder som föredrar muntliga överenskommelser eller försöker undvika kontrakt kan innebära stora risker längre fram i samarbetet.
6. Hög personalomsättning: Om flera kontaktpersoner hos kunden byts ut på kort tid kan det signalera interna problem som kan försvåra samarbetet.
7. Förväntningar på rabatter: Kunder som direkt vill förhandla ner dina priser eller förväntar sig specialpris utan en konkret anledning kan bli problematiska i längden.
8. Brist på engagemang: Om kunden undviker möten, är svår att nå eller visar ett lågt intresse för projektet kan det vara ett tecken på att de inte är tillräckligt investerade i samarbetet.
Läs också:
Säg nej så blir dina ja mer fullständiga. Dagens PS
Entreprenören: Det avgör framtiden för din startup. Dagens PS
Varningen: Fler förlorar jobbet om lönen blir för hög. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.