Dagens PS

Varning: Då ska du tacka nej till kunden

Nej
Ibland kan ett "nej" vara en investering i din verksamhet (Foto: Markus Spiske/Unsplash)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 25 nov. 2024Publicerad: 25 nov. 2024

Att säga nej till kunder kan förvisso kännas lite paradoxalt. Företag behöver ju trots allt kunder för att överleva. Ändå kan ett nej vara just det ditt företag behöver. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

”Skillnaden mellan framgångsrika människor och riktigt framgångsrika människor är att riktigt framgångsrika människor säger nej till nästan allt”, har Warren Buffett, investerare och vd för konglomeratet Berkshire Hathaway tidigare sagt, enligt Business insider

Han får medhåll från Sam Altman, som menar att fokus är avgörande för ett framgångsrikt företag. Att hålla fokus innebär i sin tur att “du säger nej 97 gånger av 100”. 

Ändå kan det vara rätt knepigt. Inte minst när man ska säga nej till en kund. För hur vet man egentligen när det är rätt? 

Åtta varningstecken

Alla kunder är inte guld värda. Tvärtom kan vissa kosta mer än de smakar – både i tid, energi och pengar.

Här har tidningen Driva Eget listat åtta varningstecken som signalerar att det kanske är dags att tacka nej till en kund. 

1. Otydliga förväntningar eller krav som ständigt ändras: Kunder som inte kan förklara sina behov tydligt eller som ändrar sig under projektets gång riskerar att skapa både frustration och överarbete. Tacka nej!

2. Nedvärderande attityd: Om kunden ifrågasätter dina priser, din kompetens eller uttrycker sig respektlöst, kan det vara läge att vända ryggen till.

3. Försenade betalningar: Kunder som inte betalar i tid, vill förhandla om betalningstider eller undviker att betala är en solklar röd flagga.

ANNONS

4. Gränslös kommunikation: En kund som skickar meddelanden och kräver svar på exempelvis kvällar och helger utan respekt för din tid är en varningssignal.

5. Vill undvika skriftliga avtal: Kunder som föredrar muntliga överenskommelser eller försöker undvika kontrakt kan innebära stora risker längre fram i samarbetet.

6. Hög personalomsättning: Om flera kontaktpersoner hos kunden byts ut på kort tid kan det signalera interna problem som kan försvåra samarbetet.

7. Förväntningar på rabatter: Kunder som direkt vill förhandla ner dina priser eller förväntar sig specialpris utan en konkret anledning kan bli problematiska i längden.

ANNONS

Senaste nytt

8. Brist på engagemang: Om kunden undviker möten, är svår att nå eller visar ett lågt intresse för projektet kan det vara ett tecken på att de inte är tillräckligt investerade i samarbetet.

Läs också: 

Säg nej så blir dina ja mer fullständiga. Dagens PS

Entreprenören: Det avgör framtiden för din startup. Dagens PS

Varningen: Fler förlorar jobbet om lönen blir för hög. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]