Dagens PS

Var för passiv – gick miste om miljardbelopp

capri
Michael Kors, vars varumärke står för 70 procent av Capri Holdings intäkter. (Foto: Andy Kropa / Invision / AP / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 07 feb. 2025Publicerad: 07 feb. 2025

Lyxmodebranschen är i ständig rörelse, där företag kämpar för att hänga med i den intensiva konkurrensen och snabbt föränderliga trender.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För att hålla sig relevanta måste varumärken hela tiden hitta nya strategier, skapa starkare samarbeten eller genomföra stora omstruktureringar.

I denna jakt på framgång är tiden ofta en avgörande faktor.

När bolag blir för passiva eller förlitar sig på lösningar som inte realiseras kan det få allvarliga konsekvenser – och det är just detta som har visat sig vara ett dyrt misstag för ett specifikt företag.

Ett misslyckat försök att skapa en lyxjätte

Under 2023 lanserade Tapestry, moderbolaget till Coach, en plan om att köpa Capri Holdings för hela 8,5 miljarder dollar, förklarar Fortune.

Affären såg ut att vara en möjlighet för att skapa en stark amerikansk lyxkoncern som skulle kunna utmana de europeiska jättarna som LVMH och Kering.

Capri hoppades på att Tapestrys effektivitet skulle kunna stärka Michael Kors och bolagets andra varumärken.

Men istället för att aktivt arbeta för att lösa sina interna problem, förlitade sig Capri på en sammanslagning som aldrig blev av.

ANNONS

Senaste nytt

En förlorad chans för Capri

ANNONS

När amerikanska konkurrensmyndigheter satte stopp för dealen i november 2023, gick Capri miste om en avgörande möjlighet att stärka sin position på marknaden.

Företaget, som redan kämpade med en dålig försäljning och minskande marknadsandelar, stod nu utan den räddning man hade hoppats på. Istället behövde Capri hantera samma gamla problem, men utan de potentiella resurser som samarbetet hade inneburit.

Dramatiskt försäljningsfall

Capris senaste kvartalsrapport var en tydlig indikation på att bolaget inte hade agerat tillräckligt snabbt.

Försäljningen föll med 11,6 procent och företaget tvingades skriva ner värden för 675 miljoner dollar. Michael Kors, som förvisso står för 70 procent av Capris intäkter, går det inte heller så bra för.

Försäljningen har minskat med 25 procent jämfört med för fem år sedan.

Framtiden för Capri Holdings

Nu, utan samarbetet och med svaga resultat bakom sig, står Capri Holdings inför en osäker framtid.

Bolaget måste snabbt hitta nya vägar för att vinna förlorade marknadsandelar och rädda sina varumärken.

ANNONS

Om ledningen inte snabbt vänder utvecklingen riskerar företaget att inte bara gå miste om miljarder, utan också att förlora sin plats på den globala lyxmarknaden.

Se även:

Heta sneakers drar upp hela skosegmentet. Dagens PS

Så kan du ha ett eget privatflyg – utan att äga det. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS