Dagens PS

Var fjärde kopp kaffe från Karlstad

Löfbergs vinnaren på svensk kaffemarknad
”Kaffeskrapan” i Karlstad, Löfbergs rosteri och huvudkontor. Just nu det mest framgångsrika märket på en tuff kaffemarknad. (Foto: Pressbild/Tommy Andersson)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 02 nov. 2024Publicerad: 02 nov. 2024

Fyra jättar slåss om de svenska kaffedrickarna. De senaste årens vinnare: Löfbergs i Karlstad. Beskedet: ”Vi ska ta några andelar till”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

På den tiden vi läste papperstidningar talades det, på marknadsavdelningarna, om att det var lättare att få svenskar att byta fru eller man än att få dem att byta tidning.

I dag är just det problemet bortdigitaliserat, om man säger så – men en annan sak av samma svårighetsgrad finns kvar.

Det handlar om kaffe.

Arvid Nordquist, Löfbergs, Gevalia och Zoégas är de fyra jättarna på svensk kaffemarknad. Tillsammans står de för 90 procent av försäljningen i dagligvaruhandeln.

Det är inga juniorer vi talar om. Gevalia grundades i Gävle 1853, Arvid Nordquist öppnade sin första butik1884, Zoégas har funnits sedan 1886 och Bröderna Löfbergs i Karlstad startade rosteriet med deras namn 1906.

118 år senare har ingen lyckats peta undan någon av de fyra jättarna – eller ens utmana dem på allvar.

Löfbergs i vinnarhålet

Däremot slåss de med varandra om tätplatserna och i den kampen är det Löfbergs som är mest framgångsrik nu.

Efter att ha varit lillebror bland de fyra har man sedan 2020 knaprat åt sig marknadsandelar. I dag är man tvåa efter Arvid Nordquist.

ANNONS

Det är man efter en hård satsning och ett gediget marknadsarbete.

”Det är en tuff konkurrens”, konstaterar marknadschefen Lena Rodin hos NWT.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Från 11 till 24,6 procent

2019 hade Löfbergs en marknadsandel på 11 procent. Fem år senare var den 23 procent och i en alldeles färsk mätning, vecka 40, har familjeföretaget 24,6 procent av försäljningen i dagligvaruhandeln.

Det innebär att var fjärde kopp kaffe vi häller i oss i dag har sitt svenska ursprung i Karlstad.

”Vi har haft en fantastisk fin utveckling de senaste åren”, säger Lena Rodin.

Det här är särskilt viktigt med tanke på den inflation vi haft och att svenskarna totalt handlar mindre mängd kaffe.

Under två år i rad har den totala kaffeförsäljningen minskat, enligt analysföretaget Nielsen IQ.

Ökade 40 procent i butik

ANNONS

För Löfbergs ser siffrorna annorlunda ut. Under 2023 ökade rosteriet försäljningen i butik med 40 procent och var en tid störst, innan man återtog sin andraplats bakom Arvid Nordquist.

Den platsen och marknadsandelen tänker man inte nöja sig med. ”Vi vill upp några andelar till”, avslutar Lena Rodin.

Läs mer:

EU-lagen som får kaffet att koka över. Dagens PS

Branschexperterna varnar: Snart kan kaffe kan bli en lyxvara. Dagens PS

Experter: Kaffe och träning bästa kombon. News55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]