Fyra jättar slåss om de svenska kaffedrickarna. De senaste årens vinnare: Löfbergs i Karlstad. Beskedet: ”Vi ska ta några andelar till”.
Var fjärde kopp kaffe från Karlstad
Mest läst i kategorin
På den tiden vi läste papperstidningar talades det, på marknadsavdelningarna, om att det var lättare att få svenskar att byta fru eller man än att få dem att byta tidning.
I dag är just det problemet bortdigitaliserat, om man säger så – men en annan sak av samma svårighetsgrad finns kvar.
Det handlar om kaffe.
Arvid Nordquist, Löfbergs, Gevalia och Zoégas är de fyra jättarna på svensk kaffemarknad. Tillsammans står de för 90 procent av försäljningen i dagligvaruhandeln.
Det är inga juniorer vi talar om. Gevalia grundades i Gävle 1853, Arvid Nordquist öppnade sin första butik1884, Zoégas har funnits sedan 1886 och Bröderna Löfbergs i Karlstad startade rosteriet med deras namn 1906.
118 år senare har ingen lyckats peta undan någon av de fyra jättarna – eller ens utmana dem på allvar.
Löfbergs i vinnarhålet
Däremot slåss de med varandra om tätplatserna och i den kampen är det Löfbergs som är mest framgångsrik nu.
Efter att ha varit lillebror bland de fyra har man sedan 2020 knaprat åt sig marknadsandelar. I dag är man tvåa efter Arvid Nordquist.
Det är man efter en hård satsning och ett gediget marknadsarbete.
”Det är en tuff konkurrens”, konstaterar marknadschefen Lena Rodin hos NWT.
Från 11 till 24,6 procent
2019 hade Löfbergs en marknadsandel på 11 procent. Fem år senare var den 23 procent och i en alldeles färsk mätning, vecka 40, har familjeföretaget 24,6 procent av försäljningen i dagligvaruhandeln.
Det innebär att var fjärde kopp kaffe vi häller i oss i dag har sitt svenska ursprung i Karlstad.
”Vi har haft en fantastisk fin utveckling de senaste åren”, säger Lena Rodin.
Det här är särskilt viktigt med tanke på den inflation vi haft och att svenskarna totalt handlar mindre mängd kaffe.
Under två år i rad har den totala kaffeförsäljningen minskat, enligt analysföretaget Nielsen IQ.
Ökade 40 procent i butik
För Löfbergs ser siffrorna annorlunda ut. Under 2023 ökade rosteriet försäljningen i butik med 40 procent och var en tid störst, innan man återtog sin andraplats bakom Arvid Nordquist.
Den platsen och marknadsandelen tänker man inte nöja sig med. ”Vi vill upp några andelar till”, avslutar Lena Rodin.
Läs mer:
EU-lagen som får kaffet att koka över. Dagens PS
Branschexperterna varnar: Snart kan kaffe kan bli en lyxvara. Dagens PS
Experter: Kaffe och träning bästa kombon. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.