Forskarna har kokat ner de vanligaste konflikterna på arbetsplatsen till fyra stycken. Så identifierar du och löser dem på bästa sätt.
Vanligaste konflikterna på jobbet – och hur du löser dem
Mest läst i kategorin
Konflikter är oundvikliga på arbetsplatsen.
De kan också vara distraherande och hämmande för produktiviteten.
Studier visar att chefer, trots att många av dem helst av allt undviker att hantera konflikter, måste ägna 20 procent av sin tid åt att göra just det.
Läs mer: Konsultfirmans otippade krishantering – spelade reggae. Dagens PS
Kräver medling
Decennier av forskning har identifierat de fyra vanligaste jobbkonflikterna – och hur du löser dem, skriver Harvard Business Review.
Först har vi “boxningsmatchen”, det vill säga när två personer inte kommer överens.
Det här är den vanligaste typen av konflikter och kräver medling för att kunna lösas.
Låt båda parter få uttrycka sina känslor och perspektiv, först separat och sedan tillsammans.
Missa inte: Så ska chefens hälsa prioriteras. Dagens PS
Inga syndabockar
“Den ensamma dissidenten” är den nästa vanligaste typen av konflikt.
De kretsar kring en individ som är svår att samarbeta med eller som verkar oengagerad.
Undvik att göra hen till en syndabock, utan försök att förstå personens perspektiv och utmaningar.
Läs mer: Därför har kvinnliga chefer det tuffare. Dagens PS
Ovanlig – men destruktiv
“Krigande fraktioner” består av två undergrupper i ett team som har hamnat i konflikt med varandra.
Lös detta genom att introducera nya idéer eller alternativ som bryter dödläget mellan sidorna.
Den mest sällsynta sortens konflikt kallas för “skuldspelet” – men kan vara väldigt destruktiv.
Då är hela teamet oense, oftast i samband med dåliga resultat. Undvik att peka ut enskilda skyldiga, utan fokusera på att komma framåt tillsammans som ett team.
Så blir du chefen alla vill ha
Listan över önskvärda egenskaper kan onekligen göras lång för chefer. Så här vet du att har vad som krävs.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.