Nya kvartalsrapporter och stigande vinster bland amerikanska företag. Nu måste bolagens chefer överväga hur länge man vågar fortsätta höja priserna.
Vågar företagen höja priserna igen?
Mest läst i kategorin
Företag som säljer livsmedel och andra hushållsvaror har i många fall rapporterat stigande vinster i sina senaste kvartalsrapporter.
Samtidigt har livsmedelspriserna stigit snabbare än andra konsumtionsvaror i USA och amerikanerna ser ännu inget slut på prisstegringarna.
Men samtidigt faller nu inflationen och nu får matproducenternas chefer den delikata frågan att avgöra om man kan fortsätta höja priserna och i så fall hur länge utan att tappa kundernas lojalitet.
Skyller på råvaror
New York Times rapporterar att många konsumentvaruföretag höjt priserna tvåsiffrigt i procent det senaste året, ofta med hänvisning till råvarupriser.
Hershey’s har till exempel sagt att stigande kostnader för socker och kakao är orsaken till prishöjningarna.
Andra företag ser sina råvarukostnader sjunka.
Råvarupriserna “rör på sig gynnsamt”, säger Kraft Heinz ekonomichef Andre Maciel till NYT.
Företaget – som tillverkar Heinz 57 Sauce, Lunchables snacks och Jell-O desserter – höjde priserna med 11 procent under sitt senaste kvartal.
”Skulle göra likadant igen”
När analytiker frågar om Kraft Heinz höjt priserna för tidigt och för mycket är vd Miguel Patricio tvärsäker;
“Jag skulle göra allt igen,” svarar han utan att tveka.
Men nu börjar en annan verklighet komma ifatt producenterna.
Ian Borden, finanschef hos McDonald’s, säger att han förväntar sig att “våra prisnivåer också ska börja sjunka” i spåren av en sjunkande inflation.
Å andra sidan hävdar Clorox verkställande direktör, Linda Rendle, att bolaget inte planerar att sänka priserna om kostnaderna sjunker.
Företaget – som säljer hudvårdsprodukter, vattenfilter och en mängd rengöringsprodukter – ökade sina priser med 16 procent under sitt senaste kvartal.
“Vi anser att dessa prishöjningar ska bli permanenta”, säger hon.
Säljer mer – tjänar mer
Bakgrunden för de företag som resonerar så är naturligtvis att de sett att man endera kunnat öka vinsten genom att sälja färre produkter men till högre priser – eller att man kunnat höja priserna och sälja mer.
Rodney Cyril Sacks, vd för Monster som gör energidrycker, konstaterar att prishöjningarna “inte har påverkat konsumenternas efterfrågan nämnvärt.”
Andra företag, som Kellogg, ser hur konsumenterna håller hårdare i plånboken genom att köpa bulkvaror eller byta till billigare varumärken. Konsumenter ”ser verkligen till att få ut maximalt av sina pengar”, säger Steven Cahillane, vd för Kellogg Company.
Butiker tvingas höja matpriserna igen – Dagens PS
Experten: “Inflationen tillhör historien” – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.