Det har blivit allt vanligare att hackare attackerar bolag och stjäl deras data med så kallad ransomware, för att sedan begära lösensumma. Men att betalar hackarna är inte säkert. Risken är stor att de istället fortsätter med sin utpressning.
Utpressning fortsätter ofta vid hackerattack
Mest läst i kategorin
Säkerhetsföretaget Proofpoint har underökt hur företag hanterar hackerattacker med så kallad ransomware, skriver Computer Sweden. Det vanligt tillvägagångssättet vid en sådan attack är att stänga ute företaget från dess eget datasystem och kräva lösensumma för att ge tillbaka tillgången till systemet.
Enligt Proofpoint betalar 58 procent av organisationerna den begärda lösensumman. Men bara i 54 procent av fallen brukar det leda till att man faktiskt får tillbaka kontrollen över systemet.
Utpressning fortsätter i hälften av fallen
I en tredjedel av fallen kräver hackarna helt enkelt nya lösensummor och lämnade sedan tillbaka systemet. I fyra procent av fallen fick bolaget eller organisationen aldrig tillbaka kontrollen, trots att de ska ha betalat. En av tio organisationer väljer att inte betala och får då heller inte tillbaka kontrollen. Det händer också att organisationen betalar och får tillbaka kontrollen, men att angriparna då bedriver vidare utpressning om uppgifter som de har fått tag i när de kapat systemet.
Cybersäkerhetsexperter varnar attackerade organisationer för att betala på grund av de här aspekterna.
Läs också:
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.