Sedan 1957 har Miss Mary of Sweden sålt kläder, närmare bestämt damunderkläder, med framgång. Nu säljs bolaget – och huvudägaren får fem gånger satsat kapital.
Undret bland underkläderna – femdubblar insatsen
Mest läst i kategorin
Det kunde inte gärna heta Miss Marwel of Sweden. Så det fick bli Miss Mary.
1957 startade Ingemar och Marwel Rydström företaget. Marwel fick bli ”Mary” och ge namn åt det företag, som vid det här laget har 67 huvudsakligen framgångsrika år av att sälja kläder bakom sig.
Hur många år företaget har framför sig?
Det blir från och med nu en fråga för det tjeckiska riskkapitalbolaget Hartenberg Hodling, konstaterar Breakit.
Det är nämligen dit nuvarande majoritetsägaren, investeringsbolaget Scope Capital, säljer bolaget.
Del av tekoundret
Miss Mary startade till en början på Sjöbo i Borås, i en del av vad som då var svensk konfektions- och tekoindustris hjärta.
Sedan 2014 har man funnits i vad som på modern svenska heter Textile Fashion Center, dock fortfarande i Borås.
Vid den flytten hade Elisabet Sandström varit vd ett år. Som 32-åring tog hon över det anrika företaget i juli 2013.
”När jag tog över hade bolaget haft många år av bra omsättning och goda resultat, men om ett företag vill ha tillväxt är det antagligen ett bra drag att sätta sin sälj- och marknadschef som vd”, berättar hon för Borås tidning.
Senaste nytt
Nya delägare 2019
2019 fick företaget nya delägare, det Scope Capital Advisory som nu säljer sina aktier.
”Ett familjeföretag kan ha familj och vänner i styrelsen men då företaget ska växa behöver man annan input”, är Sandströms kommentar till den förändringen.
Produktion utomlands är en annan central del. En fabrik i Tallinn och två andra partnerfabriker, en i Lettland och en på Sri Lanka, är basen i dag.
En framgångsrik e-handelssatsning har berett väg för framtiden.
Även under Elisabets Sandström har bolaget haft goda försäljningsår. Med 2019 som utgångspunkt ökade försäljningen 2020 med 29,9 procent och 2021 med ytterligare 33,5 procent.
Femdubblad insats för sina kläder
Naturligtvis en stark del i det som kallas ”att klä bruden” inför en försäljning av ett bolag – och det ska naturligtvis ett märke fokuserat på underkläder kunna göra från grunden.
Den egna e-handeln står i dag för mer än 75 procent av Miss Marys omsättning, en omsättning som 2023 uppgick till 430 miljoner kronor.
Nu värderas bolaget till cirka 700 miljoner kronor i affären mellan Scope Capital och det tjeckiska riskkapitalbolaget.
”Vi har gjort en jättebra affär”, säger Sofia von Schéele, partner på Scope Capital, till Breakit.
Det känns som en korrekt analys. Enligt Breakit går Scope Capital från affären med 400 miljoner i bakfickan – fem gånger vad man initialt satsade.
Mjuk bomull hårt miljöproblem. Dagens PS
Därför gillar vi inte en del choklad – och vissa kavajer. Dagens PS
Second hand-boom i USA – men svårt med lönsamhet. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.