I varvskrisens skugga byggde Uddevallavarvet TT Nanny – ett tekniskt mästerverk. Men varför blev hon aldrig räddningen? Här är historien.
Uddevallavarvet och TT Nanny: En svensk industriell triumf


Mest läst i kategorin
En gång i tiden satte Sverige sitt avtryck på världshaven med världens bredaste enskrovsfartyg, TT Nanny.
Med en längd på 364 meter och en bredd på hela 79 meter var hon en riktig gigant – och snuddade nästan vid dagens största oljefartyg i drift, Oceania, som mäter 380 meter.
Men hur gick det egentligen till när denna svenska koloss blev verklighet? Och vilka var människorna bakom konstruktionen av denna marina jätte?
Dagens PS har tagit del av jättens fascinerande historia och kan ge en glimt av berättelsen bakom konstruktionen.
Uddevallavarvet – en uppstickare i svensk varvshistoria
Uddevallavarvet var länge en av Sveriges stora industriella stoltheter.
Idag hålls minnet av varvet levande genom Uddevalla Varvs- och Industrihistoriska förening, en förening som består av många gamla varvsarbetare.

Grundaren Gustav Thordén, född i Uddevalla 1894, hade tidigare haft ett rederi i Finland men återvände till Sverige efter kriget.
Han köpte delar av ett så kallat Kaiservarv i USA och byggde upp det i Uddevalla, vilket snabbt gjorde varvet till Bohusläns största arbetsplats.
“Det var unikt och modigt att starta ett privatägt storvarv vid sidan av de stora varven i till exempel Göteborg och Malmö”, säger Lilibeth Gustavsson, styrelsemedlem i Uddevalla Varvs- och Industrihistoriska förening i ett mejl till Dagens PS.
Varvet växte snabbt och fördubblade befolkningen i Uddevalla mellan 1945 och 1960.
Det blev en drivkraft för stadens utveckling med nya bostadsområden, skolor och ett expanderande näringsliv.

Samtidigt var arbetsmiljön tuff:
“Varvet betalade bra, men det var en otroligt tuff arbetsmiljö – utomhus i alla väder, ingen skyddsutrustning, ingen riskbedömning”, berättar Gustavsson.
Senaste nytt
“Arbetet var rätt skrämmande”
En av dem som arbetade på varvet är Varmbola Kallaste, 92 år idag och initiativtagare till föreningen. Han började sin karriär på Uddevallavarvet 1957 som “filare”, alltså maskininsättareavdelningen på fartyg under utrustning.
“I våra jobb ingick allt maskineri med tillbehör som skulle monteras i och på fartyg, oavsett om de monterades i maskinrum, styrmaskinrum eller på däcket”, berättar han för Dagens PS.
Missa inte: Överlevde elva dygn på rodret av en oljetanker. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Han beskriver de tunga lyften och arbetet med att få maskiner och utrustning på plats:
“Nästan alla dessa maskiner vägde mycket så att lyftkranar, lyft/drag taljor måste användas för att få maskineriet och utrustning som pumpar, oljekylare, separatorer, hjälpmaskiner, automatikutrustning och hundratals andra detaljer på sina rätta platser”.
Arbetsmiljön var inte bara krävande – den var även farlig. I sin bok “Varmbola Kallaste – Fyrvaktarens grabb” skriver han att han ofta upplevde arbetet på fartygen som “rätt skrämmande”.
“Vi hade under Uddevallavarvets 40-åriga existens nio dödsolyckor, vilket väl visar att det finns stora risker med varvsarbete”.
Och han minns väl TT Nanny:
“2 augusti 1977 var mina första timmar på detta monster till fartyg i byggdockan och vid utrustningspiren. Allt som allt jobbade jag 1876,7 timmar till 27 oktober 1978 på TT Nanny”.
Projekt 73 och bygget av TT Nanny
I början av 1970-talet var varvskrisen ett faktum, men Uddevallavarvet satsade offensivt genom Projekt 73.
I varvets egen personaltidning “Varvet och vi” konstaterade vd Ingvar Trogen:
“1979 kommer bli ett avgörande år för svensk varvsindustris framtid”.
Planen var att bygga en anläggning för riktigt stora fartyg, vilket bedömdes nödvändigt för varvets överlevnad.

“Uddevallavarvet var kanske ett av världens modernaste varv när Projekt 73 avslutades 1978”, säger Gustavsson.
En av de mest spektakulära produkterna från Projekt 73 var TT Nanny, en Ultra Large Crude Carrier (ULCC) som blev Europas största oljetanker vid den tiden.
“Skrovet påbörjades 1977 och trots allt – 1978 levererades från Uddevallavarvet TT Nanny på 499 000 tdw, ett av de största fartyg som någonsin byggts i hela världen och dessutom det allra bredaste”, säger Gustavsson.
För att möjliggöra bygget av TT Nanny anlades en ny byggdocka på 400 x 100 meter och varvet investerade i en gigantisk kran med en lyftkapacitet på 900 ton.
“Den var en av de bredaste i världen, med en spårvidd på hela 185 meter och en spårlängd av cirka 520 meter”, berättar Gustavsson.
Från varvsstolthet till skrot
TT Nanny sjösattes i augusti 1978 och levererades i november samma år till Partrederi T/T Nanny i Munkedal. Men redan innan hon gav sig ut på världshaven blev hon en publikmagnet.
Söndagen den 15 oktober 1978 öppnade Uddevallavarvet upp för allmänheten, och responsen var överväldigande. Enligt varvets egen personaltidning strömmade 8000 människor till för att få en glimt av den gigantiska tankern.
“Visserligen har intresset från allmänheten varit enormt, men att det skulle bli sådan invasion hade vi aldrig ens vågat drömma om. Till och med från Småland åkte man upp för att titta på vår jättelady,” skrev tidningen, en tydlig indikation på den stolthet och fascination Nanny väckte.
För att få ut henne ur hamnen behövde man muddra Byfjorden. Men trots sin imponerande storlek och tekniska kapacitet fick fartyget aldrig någon avgörande roll i svensk sjöfart.
“Tanken var att hon skulle undvika beroendet av Suezkanalen och frakta olja mellan ett fåtal stora mottagare utan att gå in i hamn”, förklarar Gustavsson.
Nanny gjorde endast ett fåtal resor innan hon lades upp i Persiska viken som lagerfartyg.
Under åren bytte hon namn flera gånger – bland annat till King Alexander och SeaWorld – innan hon slutligen höggs upp i Kina 2003.
Varvslegend som lever kvar
Uddevallavarvet stängdes 1986, och med det försvann en av Sveriges mest betydelsefulla industriepoker.
“Den gigantiska varvskranen fälldes samma år, och därmed försvann också hoppet hos många av de gamla varvsarbetarna att varvet skulle återuppstå”, berättar Gustavsson.
Trots att Nanny aldrig återvände till Sverige har hon lämnat ett historiskt avtryck.

“Bygget av TT Nanny var ett bevis på den enorma kunskap och kompetens som fanns på Uddevallavarvet”.
“Trots allt – ett av de största fartyg som någonsin byggts i världen och fortfarande det bredaste i världen”, avslutar Gustavsson.
Hyllningen till Thordén
Gustaf Thordén var mannen bakom Uddevallavarvet, men 1958 tvingades han lämna sitt livsverk.
När fartyget Alton W Jones sjösattes året därpå fick han inte ens en inbjudan att närvara.

Som en tyst protest och en hyllning till sin tidigare ledare marscherade varvsarbetarna istället till Thordéns villa för att visa sin uppskattning.
Thordén var känd för sina kvicka repliker, och en av de mest ihågkomna anekdoterna om honom är när han fick frågan hur många som egentligen arbetade på varvet i Uddevalla.
Hans svar? “Ungefär hälften”.
Om det är en sann historia eller en skröna må vara osagt, men den lever vidare i Uddevallas varvshistoria.
Kuriosa kring kolossen T/T Nanny
- Skrovet bestod av ca 115.000 bitar. Plåtmaterialet hade en yta av ca 36 hektar, vilket var lika mycket som 480 småhustomter på 780 kvadratmeter.
- Det gick totalt åt 310.000 liter färg för att måla fartyget.
- Ankarna vägde 33 ton styck.
- De båda propellrarna hade en diameter av 8,6 meter och vägde vardera 43 ton.
- De två rodren vägde 120 stycken och hade vardera en yta av 110 kvadratmeter.
- Fartygets lastoljetankar rymde sammanlagt ca 600.000 kubikmeter. För att transportera en enda fartygslast med 37 tons tankbilar med släp (totallängd 18 meter) skulle det behövas 16.200 sådana tankbilssläp och man skulle få en sammanhängande bilkö på 290 kilometer.
- En enda fartygslast räckte till att värma upp 150.000 enfamilsvillor under ett år.
- Höjden från kölen och upp till skorstenstopparna var 62 meter, motsvarande ett 20 våningars höghus.
- Bunkerkapaciteten var ca 16.000 ton. På full fart och full last var bränsleförbrukningen ca 250 ton per dygn. Trots det brände fartyget endast 0,7 g per ton-kilometer. Tankarfartyget är det mest ekonomiska transportmedel som människan någonsin konstruerat.
Källa: Uddevalla Varvs- och Industrihistoriska förening.
Läs även: De kastade inte yxan i sjön. Dagens PS
Läs även: Mänsklighetens mästerverk: Oljefartyg som utmanar fysikens lagar. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig.