Breakit avslöjar att Jonathan Forster, en av toppcheferna på Spotify, kliver av efter nästan tio år på olika chefsstolar på musiktjänsten.
Tung nyckelperson lämnar Spotify
Mest läst i kategorin
I en analys spekulerar Jon Mauno Pettersson vad som kan ligga bakom avhoppet. En av hypoteserna är att han är sugen på något nytt på karriärstegen.
“Som en av Spotifys första anställda sitter han sannolikt på aktier värda mångmiljonbelopp – vilket skulle kunna öppna upp för en karriär som investerare. En karriär som han dessutom redan har påbörjat, via investeringar i bolag som Teamtailor och Sparta”, skriver Breakit-skribenten.
En annan teori, som bedöms vara mer trolig, är att Spotify håller på med ett förändringsarbete av sina annonser.
Jonathan Forster har, framgår det, på senare tid ansvarat för freemium-modellens intäkter, och det har inte varit någon succé.
“Intäktsmässigt har freemium-modellen hittills varit något av en flopp för Spotify. Vi har tidigare rapporterat om att Spotify endast drog in 1,7 kronor per gratisanvändare under 2014. En siffra som förvisso ökade med 50 procent under 2015 – men som fortfarande är väldigt blygsam i förhållande till hur många gratisanvändare bolaget har samt hur stora intäkterna från betalande användare är”, förklarar Jon Mauno Pettersson på sajten och slår fast att det är naturligt om Spotify nu, som han spekulerar, strukturer om i sin affärsidé.
LÄS KOMMENTAREN: “Att skala ned säljavdelningen är ett naturligt steg för Spotify” ›
LÄS ÄVEN: “Toppchefen Jonathan Forster lämnar Spotify – efter tio år” ›
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.