Utmaningarna är stora för svensk försäljning, där ljusglimtarna fortsatt lyser med sin frånvaro.
Tumskruvarna dras åt mot svensk handel
Mest läst i kategorin
Trots en sjunkande inflation och en avvaktande Riksbank ser handlare inom butikshandel, e-handel och partihandeln fortsatt dystert på det nya årets första tre månader.
Det framgår av Svensk Handels Handelsbarometer för december 2023.
Sviktande försäljning
Enligt den sammanställningen hamnar samtliga delsegment under det neutrala värdet 100, vilket talar för fortsatta utmaningar i termer av försäljning, liksom antalet anställda i förhållande till lönsamhet.
“Vi kan inte nog understryka hur allvarligt läget är i delar av branschen. I snart två år har pessimismen varit påtaglig. Vi tror att årets första månader kommer innebära prövningar för många företag, men låt oss nu hoppas att 2024 blir året då det vänder”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Senaste nytt
Black Week en besvikelse
Även e-handeln stöter, likt övriga delar av handeln, på patrull. Detta då bland annat den förväntade köpkraften under Black Week uteblev, vilket Dagens PS tidigare kunnat rapportera.
Något som nu bekymrar e-handlarna.
Som tillägg till det kommer det nya året med hyreshöjningar, vilket innebär att många möter butikshyror som ökat med mer än 18 procent under de senaste två åren.
Rädsla för konkurser
En utgiftspost som slår hårt mot en bransch som redan fått stå ut med mycket. Framför allt är det en aspekt som ökar riskerna för konkurser och varsel ökar – vilket givetvis är oroväckande.
“Att säga upp personal är för de flesta en sista utväg, men till slut finns det inga andra möjligheter. Vikande försäljning kombinerat med chockhöjningar av hyran är stora utmaningar för delar av branschen”, säger Sofia Larsen.
Relaterad läsning:
Prognos: Jätteras för årets julhandel
Svenska konkursvågen – värsta sedan 1990-talet
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.