Tiderna hårdnar ytterligare i svensk e-handel och i augusti minskade omsättningen i Sverige på nytt.
Tuffare tider väntar för redan stukad e-handel
Mest läst i kategorin
Enligt Svensk Handel sjönk omsättningen i den svenska e-handeln med 1 procent i augusti jämfört med samma månad i fjol.
Siffrorna för augusti visar att e-handeln i Sverige minskat sex av åtta månader hittills i år jämfört med motsvarande tid förra året, även om fler uppges online-shoppa.
Totalt under året från januari till och med augusti har omsättningen i e-handeln i Sverige minskat med 4 procent.
När e-handeln från utlandet inkluderas är minskningen 3 procent.
Experten: Sannolikt stundar en tuff höst för svensk e-handel
Det här innebär att e-handeln i löpande priser utvecklas sämre än handeln totalt när även försäljning i butik inkluderas.
Volymförsäljningen bedöms, eftersom inflationen fortsatt är betydligt högre än normalt, ha minskat med minst 10 procent hittills i år i e-handeln, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande på fredagen.
“Många e-handlare i mellansegmenten som fram till nu bara fokuserat på stort utbud, räckviddsannonsering online och tillväxt utan lönsamhet, går sannolikt en väldigt tuff höst till mötes”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i en kommentar.
Kläder och skor går emellertid starkt i e-handeln, där har omsättningen i näthandeln i Sverige vuxit med 9 procent i år.
Svensk Handel räknar med att e-handeln stärks när AI får fullt genomslag.
Här kan du ta del av e-handelsindikatorn för augusti i sin helhet.
Läs även: E-handeln fortsätter att backa Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.