Det började med ett misskött pendeltågsnät. Nu tar SJ över från kritiserade MTR. Här är vad som väntar stockholmarna den 3 mars.
Tuffa beskedet om pendeltågen: Kan bli ännu sämre
Mest läst i kategorin
I början av februari förklarade SJ:s vd Monica Lingegård att SJ nu ber sina kunder om ursäkt efter vinterns alla sena avgångar och 11 000 inställda avgångar i december och januari, dock endast 1 900 av dem med SJ som operatör.
”Svenska folket förtjänar något bättre, helt enkelt en järnväg som man kan lita på”, skrev Monica Lingegård då.
Nu kan det bli dags för nya ursäkter.
”Kommer att bli drev”
Den 3 mars tar SJ över Stockholms pendeltågstrafik.
”Jag är inte naiv. Vi kommer att få drev mot oss på Facebook”, konstaterar Monica Lingegård för DN inför dagen D.
SJ tar över sedan Stockholm rivit kontraktet med Hongkong-baserade MTR, som efter misskötsel och kritik fimpades i förtid.
”Vi har inte gjort någon besiktning av verksamheten vi tar över från MTR, det görs vid övertagandet. Det är ett jättesvårt uppdrag som vi har stor respekt för”, säger Monica Lingegård och sätter stämpeln ”kris” på pendeltågstrafiken.
Senaste nytt
342 000 resor per dygn
Det är en omfattande trafik man tar över. Pendeltågsnätet runt Stockholm omfattar 241 kilometer spår, 54 stationer och fyra linjer.
2022 gjordes 342 000 påstigningar om dygnet i Stockholmsregionen på de 129 pendeltågsvagnar som då trafikerade nätet.
Pendeltågen har en historia som organisation sedan 1968. Då tog SL över ansvaret för persontrafiken på järnväg i Stockholms län, med SJ som entreprenör.
Mellan 2000-2006 var Citypendeln operatör, 2006-2016 Stockholmståg/SJ.
Fick sparken i förtid
2016 började, i privatiseringens febriga spår, MTR som operatör men i maj 2023 beslutade Region Stockholm att inte förlänga avtalet med företaget efter hård kritik.
Kontraktet skulle ha löpt till och med 2026 men avslutades i förtid.
Enligt SJ:s vd står två akuta problem nu i centrum. Det ena är att stoppa utflödet av personal och återrekrytera personal som slutat.
Det andra gäller fordonens standard, där MTR i dag har ”ett stort antal tåg” som inte kan gå i trafik.
Att lösa den frågan – där man inte fått någon tillfredsställande förklaring från MTR – kommer att ta tid, säger den nya operatören.
Sämre innan det blir bättre
Till en början finns, faktiskt, en risk att det blir sämre, erkänner Monica Lingegård för DN.
När SJ:s höga säkerhetskrav kolliderar med privata MTR:s standard är risken att man tvingas ta fler vagnar ur trafik.
”Ibland när SJ tar över händer det att vår bedömning av fordonen är tuffare. Det är på vårt trafiksäkerhetstillstånd vi kommer att köra”, konstaterar Lingegård som ändå säger att hon kan lova att SJ kommer att göra ett bättre jobb än MTR.
”Ja, det kan jag faktiskt”.
Läs även:
Efter trafikkaoset: Dyr skilsmässa för MTR – Dagens PS
Hejdå MTR! Får inte längre köra pendeltågen – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.