Svenska livsmedelsföretag har slutat tappa i försäljning och lönsamhet. Men det är fortfarande långt kvar till läget innan kostnadskrisen.
Trendbrottet: Nu slutar vinsterna falla
Mest läst i kategorin
Plötsligt händer det, som en viss reklamslogan gör gällande. Men ”plötsligt” är förstås i grunden fel ord när det handlar om att en 1,5 år lång trend bryts.
Det handlar om svensk livsmedelsindustri.
I Livsmedelsföretagens färska konjunkturbrev konstaterar organisationen att svensk livsmedelsindustri i och med årets första kvartal, bröt en 18 månader lång period av minskande försäljning och lika minskande lönsamhet.
Bättre än kalkylen
En klar majoritet av de svenska livsmedelsföretagen upplevde till och med ett starkare försäljningsresultat än väntat under årets första kvartal.
Samtidigt påpekar Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen likt slaven på triumfvagnen, att det är långt kvar tills matrelaterade företag kan segla fram på en räkmacka.
Senaste nytt
Lång väg tillbaka
Försäljningsvolymerna för första kvartalet 2023, som man jämför med, var rejält nedtryckta.
Dessutom är det fortfarande lång kris till de volymer man hade innan kostnadskrisen slog till.
Det är – trots en förbättring – så att 84 procent av de svenska matföretagen ännu inte är tillbaka på den lönsamhet de hade innan kostnadskrisen.
Fler konkurser
”Resan tillbaka mot någon slags normalitet för svensk livsmedelsproduktion blir lång. Den låga lönsamheten i industrin kommer att få konsekvenser”, slår Carl Eckerdal fast.
”Många av våra medlemmar tror att automatiseringen i branschen kommer att påskyndas för att på så sätt pressa produktionskostnaderna, och i samband med detta förutspår man även en minskning av personalen”, tillägger Eckerdal.
Han lägger ytterligare en pinne på brasan genom att påpeka att ”en klar majoritet av företagen tror dessutom på ett ökande antal konkurser de kommande åren”.
”Vi är inte där än”
”Inget hade gjort mig gladare än att kunna säga att produktionskostnaderna börjat vända ned, men tyvärr är vi inte där än. Det allt mer instabila och konfliktpräglade omvärldsläget innebär dessutom att riskerna för ytterligare kostnadsökningar är ständigt närvarande”, konstaterar Eckerdal.
Nya, högre förpackningsavgifter, ökade EU-krav på producenter att minska mängden förpackningsmaterial är andra saker som stör nattsömnen inom svenska livsmedelsföretag.
Slår hårt
Dessutom kastar Livsmedelsföretagen ett och annat ont öga mot dagligvaruhandeln.
Dess utbud av EMV, egna märkesvaror, har slagit hårt mot livsmedelsföretagen, sortiments- och prismässigt.
60 procent av Livsmedelsföretagens medlemmar sett ett direkt samband mellan att de får sina produkter bortplockade från hyllorna och att EMV-alternativen expanderar.
”Inte förvånande”
”Det är inte förvånande att leverantörerna blir stressade av det snabbt växande EMV-sortimentet. Att producera EMV är oftast en mindre lönsam affär och samtidigt minskar producenternas synlighet gentemot konsumenten. Att en stor del av handelns EMV-erbjudande trots allt är svenskproducerat är självfallet positivt, men de låga priserna på EMV-alternativen bärs till stor del av leverantörerna”, avslutar Carl Eckerdal.
Läs mer:
Ekonomerna: Matpriset kan nå en botten i år. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.