För första gången under ett kvartal sedan covid-restriktionerna faller försäljningen för svenska restauranger.
Trendbrott med tapp för restauranger
Mest läst i kategorin
SCB-statistik visar att restaurangförsäljningen sjunker i årets tredje kvartal och att drygt hälften av restaurangkategorierna uppvisar en minskning.
Krogar följt av kaféer och konditorier står för den största nedgången under perioden.
“Det tredje kvartalet i år är det första kvartalet där försäljningsvolymen i restaurangbranschen sjunker på årsbasis sedan pandemirestriktionerna släpptes i februari 2022”, säger Samuel Hederén, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Restaurangerna minskade sin försäljningsvolym med 0,9 procent under i Q3 jämfört med samma tid i fjol.
Sämst gick försäljningen under perioden alltså för nöjesrestauranger, pubar och barer medan trafiknära restauranger gick bäst.
I löpande priser ökade den totala restaurangbranschens försäljning med 5,5 procent under tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period föregående år.
Jämfört med tredje kvartalet 2019 ökade restaurangernas försäljningsvolym med 6,4 procent.
Läs även: Så mycket dricks ska du ge för att inte bli en snåljåp Dagens PS
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.