Dagens PS

Transportsatsningar bantas: "En mardröm för landet"

Enligt Stockholms handelskammare drabbar Trafikverkets kraftigt nedskärda transportsatsningar hela Sverige. "En mardröm för hela landet". (Foto: TT)
Enligt Stockholms handelskammare drabbar Trafikverkets kraftigt nedskärda transportsatsningar hela Sverige. "En mardröm för hela landet". (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 dec. 2020Publicerad: 04 dec. 2020

Enligt Stockholms handelskammare drabbar Trafikverkets kraftigt nedskärda infrastruktursatsningar hela Sverige.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Planer kan komma att falla som käglor runt om i hela landet. Det är först i scenariot där man exkluderar nya stambanor och därtill höjer ramnivån med 20 procent som man bedömer att det finns ett litet utrymme för nya projekt”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert hos Stockholms handelskammare, i ett pressmeddelande på fredagen.

Trafikverket konstaterar nu att utrymmet är “begränsat” för nysatsningar och att inplanerade projekt kan komma att skjutas på framtiden.

Kommuner, företag – alla blir drabbade

Det är endast i scenariot där den ekonomiska ramen ökas med 20 procent, samtidigt som nya stambanor inte ligger i planen som Trafikverket bedömer att pågående, bundna och ej bundna namngivna åtgärder kan genomföras samtidigt som en mindre investering i nya namngivna åtgärder kan genomföras.

I det fallet bedöms endast 23 miljarder kunna satsas på nya namngivna åtgärder.

“Det här är en mardröm för hela landet. Många kommuner, regioner och företag planerar för att de här investeringarna ska genomföras. Nu måste regeringen och Trafikverket vända på alla stenar för att hitta mer pengar till att fullfölja den befintliga nationell planen. Det krävs även mer pengar för nya namngivna investeringar”, säger Carl Bergkvist på Stockholms handelskammare, som listar alla infrastrukturprojekt som nu hotas:

• Fyrspåret mellan Uppsala och Stockholm.

• Norrbotniabanan mellan Umeå-Skellefteå.

• Tvärförbindelse Södertörn.

ANNONS

• Satsningar på Malmbanan mellan Luleå och Narvik.

• Ostlänken mellan Järna och Linköping.

• Hamnsatsningar i Luleå, Trollhättan och Göteborg.

• Dubbelspår på delar av Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall.

• Kapacitetsförstärkningar av E4 med anledning av Förbifart Stockholm.

• Spår mellan Göteborg och Borås.

• Sydostlänken Älmhult-Olofström-Blekinge Kustbana.

• Farled för godsfartyg mellan Södertälje och landsort.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]