E4 Förbifart Stockholm är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt. Nu skakas bygget av en skandal.
Trafikverket bryter miljardkontrakt – entreprenör polisanmäls


Mest läst i kategorin
Det är AF Anläggning AB som Trafikverket nu bryter sitt kontrakt med.
Beslutet kommer efter en granskning av projektet, där myndigheten upptäckt systematisk överdebitering, onödigt hög maskinanvändning och brister i inköpsarbetet. Det rapporterar Dagens Nyheter.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Inga acceptabla förklaringar
“Trafikverket har nolltolerans mot missförhållanden och därför häver Trafikverket kontraktet med AF Anläggning AB med omedelbar verkan. Vi har också konfronterat AF med dessa uppgifter utan att de har kunnat ge några acceptabla förklaringar, nu konstaterar vi att Trafikverkets förtroende för entreprenören är förbrukat”, säger Patrick Guné, verksamhetsområdeschef för Stora projekt på Trafikverket, till Dagens Industri.
Överträdelserna bedöms vara så allvarliga att man även väljer att polisanmäla entreprenören. Enligt Guné handlar det om medvetna instruktioner att undanhålla information från beställaren.
Sex–sju miljarder redan utbetalade
Hur mycket pengar som ska ha betalats ut felaktigt är ännu inte fastställt.
Projektet är dock en av landets största infrastruktursatsningar och AF Anläggning AB har hittills fått mellan sex och sju miljarder kronor från Trafikverket.
Läs även: Företagen förlorar när nya regler rullas ut. Dagens PS
Entreprenören slår tillbaka
AF Anläggning AB, som ingår i den norska koncernen AF Gruppen, avvisar i sin tur Trafikverkets anklagelser och anser att hävningen är obefogad.
”AF Gruppen delar inte Trafikverkets beskrivning av situationen och motsätter sig de allvarliga påståenden som framförts. Vi anser att beslutet om att häva kontraktet saknar grund och kommer nu att noggrant analysera Trafikverkets motivering samt utvärdera vilka åtgärder som krävs för att tillvarata våra intressen”, skriver Julia Mjörnstedt Karlsten, kommunikationsansvarig på AF Gruppen Sverige, till DN.
Påverkar inte tidsplanen
Trots den omfattande konflikten bedömer Trafikverket att E4 Förbifart Stockholm kan öppna som planerat 2030 – och att slutkostnaden inte heller bör påverkas.
“Stora delar av bergarbetena är färdigställda och i de kvarvarande arbetena kan vi kliva in och i princip ta huvudentreprenörens roll”, säger Guné.
Vill du läsa mer? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
Läs också: Svenskarnas förtroende för Northvolt kört i botten. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.

Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.