Det här visar ny rapport. Och en majoritet av företagen tror dessutom att det blir värre. “Tjänstesektorn mår väldigt dåligt”.
Tjänstesektorns kris unik och rekorddjup
Mest läst i kategorin
Arbetsgivarorganisationen Almega står bakom rapporten om tillståndet i tjänstesektorn.
“Tjänstesektorn mår väldigt dåligt. Den här krisen som vi ser nu är den djupaste krisen i den privata tjänstesektorn som vi har upplevt, och den är unik eftersom den drabbat både de tjänstebranscher som säljer till hushållen och de som säljer till industriföretag och export. Båda benen i den privata tjänstesektorn har slagits undan, det har aldrig hänt förut”, säger Patrick Joyce, chefekonom på Almega, till Sveriges Radio som refererar rapporten där det framgår att hälften av alla tjänsteföretag i april upplevde ett ras i efterfrågan.
Krisen slår hårt och brett
Även om hotell- och restaurangbranschen är hårdast drabbad slår coronakrisen brett. Rapporten visar att teknikkonsulter, industrikonsulter, it-företag och andra branscher som för bara ett par månader sedan stod starka nu planerar nedskärningar med varsel av personal.
8 av 10 företag i den kunskapsorienterade tjänstesektorn har enligt rapporten tappat orderingång, enligt rapporten, uppger SR och konstaterar att även privata vårdföretag nu är utsatta.
Men trots att krisen i tjänstesektorn är rekorddjup räknar två tredjedelar av tjänsteföretagen att det blir värre de kommande tre månaderna, framgår det.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.